Adrian Mihai on Mon, 8 Apr 2002 16:40:10 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-ro] Re:propunere

>eu nu vreau sa acuz, dar nici sa apar pe nimeni.
>constat doar ca in spatele acestor probleme se
>afla un sistem, mai precis "sistemul", ale carui
>tentacule se intind pana si in canalizare, iar aceia
>care locuiesc acolo, chiar daca nu l-au citit pe
>Alvin Toffler, stiu ce-i aia un televizor. (gestul era
>si el facut in fata unei camere de filmat, nu?)
>faptul ca un astfel de sistem functioneaza si da
>nastere la cameramani/regizori/producatori ce cauta
>subiecte de senzatie, fara sa isi puna prea multe
>intrebari, doar ca sa poata promova in sistem,
> [...]
sistem. adica noi toti...

Fara a politiza argumentul prin nominalizari, cred ca exista o vina
mult mai mare de partea celor direct responsabili, prin functiile
sociale si politice asumate, de aparitia acestor fenomene. Apoi sigur
ca suntem si noi ceilalti vinovati ca trecem cu indiferenta pe langa
aceste realitati in frenezia cu care suntem interesati sa ne promovam
propria imagine si bunastarea individuala, cel putin pana ne lovim de
"imaginile" lor si ne rusinam ca, vai, asta ar putea sa ne reprezinte
si pe noi. De abea atunci ne trezim si ne scandalizam ca in ograda
noastra mioritica exista si astfel de "fenomene" si ne grabim sa
impartim cu darnicie vina asupra "sistemului". Care sistem? Ca
cetatean roman ma simt vinovat de indiferenta cu care ma raportez la
problema copiilor din canalizari, de exemplu, sau ca cetatean
american ma simt vinovat de multe din cele ce se intampla prin
canalizarile din jur, sau cu cetatean al planetei ma simt vinovat de
indiferenta cu care ma interesez de poluarea mediului, foametea din
Etiopia, conflictul din orientul apropiat, dar ca jurnalist nu m-as
simti vinovat catusi de putin daca as incepe lucrul saptamana
viitoare la un documentar despre copiii din canalizari. Ma duc sa
documentez poluare sau probleme sociale in realitatea imediata, aici
unde locuiesc si ma duc si in Romania. Cu atat mai mult daca as sti
ca rezultatul unui astfel de efort ar mai clatina "soclul"
indiferentei colective si ar initia inceputul unei schimbari. Exista,
sau ar trebui sa existe, o linie de demarcatie intre jurnalism si
relatii publice. Cei de la relatii publice se pot ocupa de
cosmetizarea unei realitati, in timp ce cei isi spun jurnalisti au
datoria sa duca o camera si un microfon si celor pe langa care trecem
zi de zi fara sa ne sinchisim ca exista. Fiecare are motivatiile si
unghiurile lui de abordare, dar nu putem "nivela" argumentul asumand
ca toti, cei care pozitionam o lentila si declansam butonul unei
camere, suntem la fel, corupti de "sistem", motivati doar de goana de
a ne promova reputatia, imbogati, etc.

Bazat si pe experienta acumulata in 10 ani de interviuri si
interactiune cu "subiecti", pot afirma cu macar un dram de
certitudine ca "subiectul" respectiv era o fiinta tanara privata de
afectiune si atentie care isi taia venele pentru a fi centrul
atentiei si nu pentru a aparea la un televizor pe care oricum nu avea
sa-l vada. Si in documentarul respectiv nu era de vina "sistemul", ci
cea care isi altera principiile incitand "subiectul" de dragul
efectului dramatic.

Dincolo de toate astea, la limita, da, sunt de acord cu Dvs.,
probabil suntem vinovati cu totii.

Adrian Mihai