R.J.Reekers on Tue, 18 Sep 2001 12:03:48 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] wereldcrisis

Hee Francisco e.a.

> Ik geloof niet dat het de taak is van journalisten om over de ontzenuwing
> van ieder gerucht te berichten. Sterker nog, je loopt dan serieus het gevaar
> onderdeel te worden van een propaganda-offensief. Geruchten als bovenstaande
> worden bedacht c.q. verspreid door onnadenken en mensen die er belang bij
> hebben twijfel te zaaien, het blazoen van media en politieke tegenstanders
> aan te tasten. Door die verhalen over te nemen, verspreid je dergelijke
> beschuldigingen ook, zelfs als je ze ontkracht. Dat is een afweging die keer
> op keer gemaakt moet worden.

Ik ga vanaf de helft van je alinea met je mee, als het hoaxes zijn, worden ze
verspeid door idioten of door mensen met een doel. Of/of. Beide
levensgevaarlijk.

In mijn optiek moeten de onafhankelijke  media het bericht niet overnemen, maar
onderzoeken. En als zij denken een afdoende verhaal ervan te kunnen maken, dan
pas publiceren. En uiteraard, bij elk onderwerp alles overwegen, incl. de
onderzoekskosten  Want, in deze tijden van een enorm informatieaanbod, wie
zouden hoaxes beter kunnen ontzenuwen dan de professionals?

Reuters heeft zoals nu blijkt officieel verklaard dat de beelden authentiek
zijn, en dat is iemand te weten gekomen door het persbureau op te bellen.
Prachtig, maar niet voor iedereen weggelegd. Een kleine moeite, zeker voor
investigative journlisten.

> Het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt. Je moet maar eens opletten
> en je zult merken dat geruchten voornamelijk verspreid worden door mensen
> aangaande hun tegenstanders, en vrijwel nooit over hun medestanders.

Helemaal mee eens, zo ervaar ik het ook, en daarom scares it the sh*t outta me!

Groet,