Case Roole on Tue, 18 Sep 2001 12:05:39 +0200 (CEST)

Re: Fwd: Re: [Nettime-nl] Terrorism with weapons of mass destruction

On Tuesday 18 September 2001 09:00, Eric Duivenvoorden wrote:

> From: Eric Duivenvoorden <eduiv@dds.nl>

Ik denk dat je met je stelling dat:

geen(wraak en vergelding) = niets doen

een aantal alternatieven buiten je overwegingen laat, in het bijzonder die
welke passen *binnen* de werking van een rechtsstaat en binnen het
internationaal recht.

De amerikaanse staat waar Timothy McVeigh na zijn aanslag verbleef is niet
gebombardeerd, noch zijn er economische sancties tegen uitgevaardigd om de
bevolking ervan zodanig te terroriseren dat ze klaar zijn om iedere optie van
de terroriseerder aan te nemen.
In plaats daarvan heeft men Timothy McVeigh opgespoord, schuldig bevonden aan
de aanslag in Oklahoma City en volgens de wet berecht en terechtgesteld. Het
opsporen van daders, het berechten van daders waarbij bewijzen van hun daad
of medeplichtigheid worden getoond, en vervolgens straffen zie ik niet als
"niets ondernemen" of "uithuilen en opnieuw beginnen".

Goed punt aangaande de motieven. Merk op dat het aan iedereen wat
voorbijgegaan is dat het ons bekende deel van "de daders" bij de aanslagen
zelf is gecremeerd en dat een eventuele rest onbekend is en niets van zich
heeft laten horen.

Goed punt. Wat daarom uiteindelijk de doorslag geeft is in wat voor soort
wereld je wenst te leven. In 1944 was 13% van de Amerikanen er voorstander
van om alle Japanners dood te maken. Dat zou zeker een oplossing zijn voor
alle leed als gevolg van gewelddadige Japanners.
Het probleem met een dergelijke oplossing van het probleem is dat het concept
van de rechtsstaat binnen de eigen grenzen ondergraven wordt. Het huidige
amerikaanse beleid van "niet bureaucratisch zeuren, we gaan er met z'n allen
op af en we gaan eens wat van dat tuig te pakken nemen" kan natuurlijk ook
uitstekend binnen de grenzen worden toegepast zonder dat het terroristen
betreft. Alle dagen bijltjesdag.
Internationaal gezien is de NAVO inmiddels verworden van een defensieve
organisatie tot een "lynching mob".

Vreemd dat je vind dat kapitalisten *geen* "goedbedoelende
wereldverbeteraars" zijn. Voor zover het begrip "kapitalisme" enige inhoud
heeft dan is het juist bij uitstek een ideologie van "goedbedoelende
wereldverbeteraars". Als we het over "-ismen" hebben is "mercantilisme" een
betere omschrijving van hetgeen in veel streken buiten het westen
onverdraaglijk gevonden wordt. Mercantilisme is de koppeling van handel met
het toepassen van de militair macht van de staat. Om eens naar uitspraken van
Bin Laden te verwijzen: zijn grote probleem is niet dat er westerse banken
zijn in Saoedie Arabie, maar militairen uit de VS.

De hier gekozen dichotomie is daarmee niet zinvol binnen argumentatie.

Terwijl je zojuist nog beweerde dat we in het duister tasten over de motieven
van de - niet eens geidentificeerde daders - weet je ons nu in detail te
vertellen wat ten grondslag ligt aan "hun" gedachten. Dit ondermijnt je
argumentatie.

CNN commentator (uit het geheugen, dus geparafraseerd): "Oh, they have a
civil war in Afghanistan?" Wat ik hiermee wil zeggen is dat "uit het blikveld
bannen" niet iets is dat tekenend is voor die "ze" waarover je hebt hebt.

En zo waren er ook stemmen om de Soviet-Unie na WO-II maar gelijk te
bombarderen zolang ze nog geen atoombommen hadden.

Mooie woorden, dat "uiterste poging" in combinatie met "dan voorkomen kan
worden", en "*het* terroristennetwerk". Ik zie enkel niet hoe dit iets met
realistische scenario's te maken heeft. Moet ik voor me zien dat een
amerikaanse legereenheid het tentje van Bin Laden omsingeld heeft en het
ultimatum stelt: "Hand over your atomic bomb or we shoot!".

Misschien wel, misschien niet. Zoals je zelf al zei, dit is allemaal
speculatie.

Een dergelijke conclusie kan alleen worden bereikt na het volgen van een
bepaalde procedure die inhoud dat men na weet te gaan *wie* die andere kant
nou eigenlijk is en of ze niet ergens een massavernietigingswapen hebben
liggen. Als zoiets al gebeurd zou zijn - wat niet mogelijk is omdat nieuwe
mensen kunnen toetreden - dan blijft nog de mogelijkheid bestaan dat de
vermeende kwaaien in kwestie alsnog zo'n wapen op de kop tikken.

Met andere woorden, wanneer "definitief vaststellen" tot een conditie wordt
gemaakt voor een "terughoudende opstelling" dan wordt dat laatste bij
voorbaat uitgesloten doordat aan het eerste onmogelijk kan worden voldaan.

Gegegeven de onmogelijkheid van het voldoen aan de conditie heeft het geen
enkele zin om in te gaan op de situatie waarin hieraan is voldaan. Effectief
zeg je hierboven *niet* iets te willen doen aan "de omstandigheden die ten
grondslag liggen aan de huidige misere" (en er ook nog eens geen idee van te
hebben welke dit zijn).

Onderschat de mensenlijke demonisering van vermeende tegenstanders niet. Was
het immers niet zo dat de "communisten" voor niets terugdeinzen en zich met
een glimlach", wel niet naar een "andere", maar zeker uit "deze", "wereld
willen laten bombarderen"? Om nog maar niet te spreken van die grijnzende
japanse piloten die zich tegen boten te pletter vlogen. Merk overigens op dat
gezien het huidige pacifistische karakter van japanners voor jouw zijde van
het verhaal een aardige case gemaakt kan worden voor het positieve effect van
het massaal ombrengen van burgers en van langdurige bezetting van de regio.
Ik weet er wel wat weerwoorden op, zodat er met deze case een mogelijkheid is
om van beide zijden goede argumenten op tafel te krijgen. Net als de "nieuwe
economie" die we een tijdje meenden te hebben is de "nieuwe wereld" sinds
afgelopen dinsdag niets anders dan een retorisch middel om ieder historisch
besef en daarmee iedere vorm van redelijke analyse te onderdrukken. Zo
doordringt de "repressie" onze eigen samenleving lang voordat deze de enge
mannen in tenten en grotten bereikt.

Opnieuw klink je nu overigens alsof je met zekerheid weet welke motieven ten
grondslag liggen aan de aanslagen, terwijl je aan het begin van je argument
beweerde dat "niemand" die kent.

Samenvattend: ik vind de naar voren gebrachte argumenten niet overtuigend.

-cjr