Francisco van Jole on Mon, 17 Sep 2001 18:48:43 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] wereldcrisis

----- Original Message -----
From: "R.J.Reekers" <etld@globalxs.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Monday, September 17, 2001 11:58 AM
Subject: Re: [Nettime-nl] wereldcrisis

> Het moet niet gevaarlijker worden dan het al is. Het is gevaarlijk
genoeg --
> lijkt mij -- om als serieus medium speurwerkjournalistiek te bedrijven
naar de
> geldigheid van de CNN-beelden van de juichende Palestijnen. En WAAROM als
ze
> inderdaad uit '91 blijken te zijn. We hebben het recht dat te weten, het
gaat
> ook over ons.

Ik geloof niet dat het de taak is van journalisten om over de ontzenuwing
van ieder gerucht te berichten. Sterker nog, je loopt dan serieus het gevaar
onderdeel te worden van een propaganda-offensief. Geruchten als bovenstaande
worden bedacht c.q. verspreid door onnadenken en mensen die er belang bij
hebben twijfel te zaaien, het blazoen van media en politieke tegenstanders
aan te tasten. Door die verhalen over te nemen, verspreid je dergelijke
beschuldigingen ook, zelfs als je ze ontkracht. Dat is een afweging die keer
op keer gemaakt moet worden.

Het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt. Je moet maar eens opletten
en je zult merken dat geruchten voornamelijk verspreid worden door mensen
aangaande hun tegenstanders, en vrijwel nooit over hun medestanders.

groet,

FvJ