Marie-Jose Klaver on 5 Mar 2001 23:43:03 -0000

Re: [Nettime-nl] Google

At 21:32 5-3-2001 +0100, Leo Lake wrote:

mjk@xs4all wrote:

>Haar punt is nu juist DAT er maar *een* usenet archive (van die
>omvang) is en dat dit archief inmiddels in de private sector is
>beland.

Het is er niet 'beland' en het is niet de *schuld* van Google of Deja dat
er maar een uitgebreid archief is. Dat is echt een denkfout. Deja heeft
ooit de beslissing genomen om een Usenet-archief aan te leggen en dat bij
te houden. (Net als AltaVista en Remarque een tijdje.) Blijkbaar is er geen
enkele onafhankelijke non-profit instelling (bibliotheek, universiteit
etc.) geweest die een Usenet-archief de moeite waard vond. Ook de
'internetgemeenschap' heeft nooit de koppen bij elkaar gestoken om zelf een
archief te onderhouden.

>Die overgang (van publiek naar privaat)  is op zich geen reden om
>moord en brand te schreeuwen, maar het is IMHO wel aanleiding voor
>een nadere reflectie. Dat wil Hauben, ik wil dat ook wel en ik zou zo
>graag willen dat clubs als Bits of Freedom over dit soort onderwerpen
>eens wat bedachtzamer waren. Als mensen dat willen afdoen als
>'gezeur', dan is dat treurig.
>
>1) Willen we wel dat publiek bezit onder private controle komt?

In het geval van een Usenet-archief is daar geen sprake van. Het is niet zo
dat de commercie Usenet in zijn greep heeft omdat toevallig een commercieel
bedrijf een archief onderhoudt. Iedereen kan zo'n archief maken.

>2) Hauben brengt nog een punt onder de aandacht: namelijk het feit
>dat onderzoeksresultaten vaak  worden bereikt in 'precompetitieve
>research instellingen' en daarna te gelde worden gemaakt in een
>bedrijf(je). Dat is zelfs een officieel beleid geworden bij zo
>ongeveer elke onderzoeksinstelling. Maar, is dat altijd goed? Wat zou
>er van het WWW gekomen zijn als Berners-Lee wat minder idealistisch
>was? Wat van TCP/IP als ze ontwikkeld was op de manier van het ISO?
>Wat van het ARPAnet als British Telecom het werk gedaan zou hebben?

Het is een illusie om te denken dat wetenschap zuiver en onafhankelijk is.
Zo is het internet zelf ook niet ontstaan. Dat is ontstaan omdat een stel
goedbetaalde (door het Pentagon, defensiecontractors en door het
bedrijfsleven gesponsorde universiteiten) wetenschappers een netwerk wilden
ontwikkelen waarmee het westen de koude oorlog kon winnen. Er was geen
sprake van een 'precompetitieve research instelling'. Ook het WWW is niet
in zo'n instelling bedacht.  CERN is een instituut voor kernfysica, geen
clubje idealisten.

Marie-Jose Klaver