Leo Lake on 6 Mar 2001 09:09:32 -0000

Re: [Nettime-nl] Google

Dag,

> Het is er niet 'beland' en het is niet de *schuld* van Google of
> Deja dat  er maar een uitgebreid archief is. Dat is echt een
> denkfout. Deja heeft

Het is er wel beland maar het gaat niet om schuld. Ik heb het woord
schuld dan ook niet gebruikt. Ik heb de vinger gewezen naar deze
gebeurtenis, niet om er met zijn allen stenen naar te gooien, maar om
ons aller oog erop te richten.

> te houden. (Net als AltaVista en Remarque een tijdje.) Blijkbaar is
> er geen  enkele onafhankelijke non-profit instelling (bibliotheek,
> universiteit  etc.) geweest die een Usenet-archief de moeite waard
> vond. Ook de  'internetgemeenschap' heeft nooit de koppen bij
> elkaar gestoken om zelf een  archief te onderhouden.

Inmiddels zijn die er wel en die krijgen geen  vinger meer in de pap.
Het is niet alleen een kwestie van 'mogen', ook simpele economische
principes als 'concurrentie', 'lock-in' en het feit dat de
informatiestromen van privaat naar publiek in kwantiteit en kwaliteit
achterblijven bij die van publiek naar privaat, spelen een rol. Deja
en Google hebben, bijvoorbeeld, met zijn tweeen overlegd over wat te
doen wat met een archief dat alleen maar bestaat uit publieke
uitingen. Dat is toch iets om even bij stil te staan. Nee, niet om
stenen te gooien!

> Het is een illusie om te denken dat wetenschap zuiver en
> onafhankelijk is.

Kom nou toch zeg... Dat zegt toch ook helemaal niemand?

> Zo is het internet zelf ook niet ontstaan. Dat is ontstaan omdat
> een stel  goedbetaalde (door het Pentagon, defensiecontractors en
> door het
> bedrijfsleven gesponsorde universiteiten) wetenschappers een
> netwerk wilden  ontwikkelen waarmee het westen de koude oorlog kon
> winnen. Er was geen

Eisenhower heeft veel geld kunnen vrijmaken voor ruimte- en
computeronderzoek, door handig gebruik te maken van de Sputnik shock,
een belangrijke gebeurtenis in de Koude Oorlog. Maar de motieven en
de werkwijze van het IPTO waren aanzienlijk complexer en gevarieerder
dan wat jij hier suggereert. Ook Lickliders visie speelde een rol,
ook de losse managementstijl, ook de houding tegenover
wetenschappelijk talent, ook de theorievorming over timesharing en
interactive computing, en nog ontzettend veel meer. Jij simplificeert
de zaken in zo'n hoge mate dat het onwaar wordt.

> sprake van een 'precompetitieve research instelling'. Ook het WWW
> is niet  in zo'n instelling bedacht.  CERN is een instituut voor
> kernfysica, geen  clubje idealisten.

Alweer, ook dat heb ik niet gezegd. Ik het het woord CERN niet eens
genoemd. Ik heb gemeld dat Berners-Lee, die inderdaad werkte voor het
CERN (in 80, en later vanaf 84 en NIET als kernfysicus, want er
gebeurde meer op het CERN dan alleen kijken naar kleine deeltjes),
zijn werk aan het WWW op verschillende momenten te gelde heeft kunnen
maken door, zoals ook de lui van Google deden, een startup op te
richten, of gewoon door zijn spullen te verkopen. Berners-Lee deed
dat niet, omdat hij zijn visie te belangrijk vond.

Het is legitiem te vragen naar wat er met WWW was gebeurd, had
Berners-Lee zijn spullen verkocht. Ook TCP/IP is uit de buurt
gebleven van eigendom claims. Waarom? En wat was er gebeurd als
TCP/IP eigendom was geworden van, zeg, IBM?

Nadenken over dit soort zaken is goed voor een mens. Moet je ook eens
doen.

L.
E. lake@lake.nl
Q. 176549