ReindeR Rustema on 25 Sep 2000 22:16:15 -0000

Re: [Nettime-nl] Koen Voskuil

At 11:51 PM +0200 9/25/00, Karin Spaink wrote:
>Wie de navolgende brief wil ondertekenen,
>kan 'me een mailtje sturen en dan zet ik je d'rbij.

Ik was al bang dat ik die petitie heel vaak in mijn mailbox zou
vinden toen ik vanmorgen een dergelijk verzoek kreeg toegemailed in
een massa-spam. En nu dus via Nettime. Vanmorgen heb ik gelijk een
petitie aangemaakt op een website die daarvoor bestaat en iedereen
gevraagd daar te tekenen. Dat voorkomt het eindeloos circuleren van
dergelijke mailtjes. Een lijst met ondertekenaars onder redactie van
Karin Spaink is natuurlijk ook een elegante oplossing maar niet
openbaar.

Dit is de URL ervan:
http://www.123petitions.com/cgi-bin/system/sign1.cgi?id=rrr@dds.nl$2

En voor de volledigheid nog een keer het mailtje dat ik naar alle
ontvangers van die spam vanmorgen heb teruggestuurd.

groet,

ReindeR

Hallo allemaal,

Mochten jullie solidair zijn met de journalist die vast zit omdat hij
zijn bron niet wil onthullen, stuur deze e-mail dan niet door aan
iedereen in je adressenboek met het verzoek om te ondertekenen en het
weer verder te sturen. Dat soort initiatieven veroorzaken enorm veel
ellende. Bij mensen zoals mij betekent het vaak dat ik in korte tijd
tientallen mailtjes krijg met dat verzoek. En vaak nog een veelvoud
ervan aan e-mailtjes van andere ontvangers die kwaad reageren met
'stop die troep' uit angst dat hun e-mail adres misbruikt wordt. Waar
dan weer reacties op komen en dat gaat dan dagen zo door.

In plaats daarvan is het beter om naar een website te verwijzen waar
je kan tekenen en kan zien wie er al getekend hebben. In plaats van
dat er tientallen en in korte tijd honderden petities van mailbox
naar mailbox gaan is er maar 1 definitieve lijst die ook nog eens
publiekelijk opvraagbaar is voor bijvoorbeeld journalisten en anderen
die eruit willen citeren. Of misschien komt degene die je ermee op
andere gedachte wil brengen er wel eens 'de score' bekijken.

Nu wordt het openbaar ministerie bedolven onder rommelige tig-keer
doorgestuurde e-mail. Waarschijnlijk zal de systeem-beheerder al snel
een filter installeren of het e-mail adres buiten gebruik stellen.
Wat schiet je daarmee op?

Daarnaast is er ook nog een privacy-issue. Als je een e-mail
doorstuurt met iedereen in de Cc-regel (Carbon Copy) regel genoemd
die het ook ontvangt dan kan iedereen zien wie je allemaal kent en
wat zijn/haar e-mail adres is. Hoewel reuze interessant (en vaak nog
boeiender dan de e-mail zelf) is dat niet de bedoeling. Daar is de
Bcc-adresregel in e-mail uitgevonden. Dat betekent Blind Carbon Copy.
De e-mail adressen die je daarin zet verschijnen niet in de header
bij de andere ontvangers. In plaats daarvan verschijnt er iets als
'recipient list suppressed'. Een mooie bijkomstigheid daarvan is ook
dat een reply op zo'n mailtje alleen naar de afzender gaat en niet
naar alle geadresseerden.

Voor de gelegenheid en het dienen van dit goede doel heb ik een
website opgezocht waar je petities kan aanmaken. De site heet
http://www.123petitions.com en de URL voor deze petitie is:

http://www.123petitions.com/cgi-bin/system/sign1.cgi?id=rrr@dds.nl$2

Teken daar de petitie als je solidair bent met deze journalist die
vastzit omdat hij niet de naam wil noemen van een agent die hem heeft
verteld over iets dat niet deugde.

ReindeR

PS. dit onderstaande stukje zou je door kunnen sturen met
inachtneming van bovengenoemde netiquette, maar wis eerst bovenstaand
gelul van mij natuurlijk:

------------

Vrijdagmiddag 22 september 2000 is de 25-jarige journalist Koen
Voskuil opgesloten in de penitentiaire inrichting Havenstraat in
Amsterdam. Hij werd op last van de strafkamer van het Amsterdamse
gerechtshof, onder voorzitterschap van vice-presidente A. Boumans,
achter de tralies gezet. De maatregel volgde omdat Voskuil als
getuige gedagvaard in de strafzaak tegen Mink K. desgevraagd niet de
identiteit wenste prijs te geven van een door hem opgevoerde anonieme
bron in een artikel dat op 12 september verscheen in het gratis
dagblad Spits. Het gerechtshof bepaalde dat de journalist in ieder
geval dertig dagen mag worden gegijzeld. Het openbaar ministerie is
het met die maatregel eens. De ondertekenaars van deze verklaring
vinden het onacceptabel dat een journalist vanwege de professionele
uitoefening van zijn vak wordt opgesloten in de gevangenis. Het is
een sanctie die misschien gewoon is in een bananenrepubliek maar voor
een rechtsstaat als Nederland onaanvaardbaar zou moeten zijn.
Bronbescherming is een essentiele voorwaarde om het journalistieke
vak naar behoren te kunnen uitoefenen. Als klokkenluiders worden
afgeschrikt om - anoniem - contacten met journalisten te onderhouden
omdat bekendmaking van hun identiteit door rechterlijk ingrijpen kan
worden afgedwongen, is dat een fundamentele aantasting van de
vrijheid van nieuwsgaring en de vrijheid van meningsuiting. De
mogelijkheid om bronnen te kunnen beschermen heeft er de afgelopen
tien jaar bij uitstek toe geleid dat menige misstand in het
opsporingsapparaat en de magistratuur kon worden blootgelegd. Koen
Voskuil moet onmiddellijk worden vrijgelaten!

Teken de petitie op
http://www.123petitions.com/cgi-bin/system/sign1.cgi?id=rrr@dds.nl$2