teodor graur on Tue, 8 Nov 2011 09:12:01 +0100 (CET)

[Nettime-ro] graurpoteraÅu

Dragi prieteni,
Am plÄcerea sÄ vÄ invit la vernisajul ultimei mele expoziÅii din 2011: "CONTEXT ROMÃNESC",
care va avea locÂjoi 10Ânoiembrie,Âorele 19.00, la galeria ANCA POTERAÅU.
Adresa: Str. Plantelor Nr. 56 (Ãn apropierea intersecÅiei cu strada Traian).
Pentru mai multe informatii va rog contactati: contact@ancapoterasu.com, +40744 342 944 (Anca Poterasu)
Parteneri:Â Public Advisor, Johnnie Walker.
VÄ aÅtept cu drag,
al vostru,
Teodor G.
(www.dograur.blogspot.com)
ÂContext romÃnesc: de la Pop-Art, la design-ul genuin
(LucrÄri din anii 80 Åi 2011 â InstalaÅie)
Ce se vede chiar de la intrare: o masÄ joasÄ al cÄrei blat se prelungeÅte cu douÄ aripi laterale, Åi âAqua Carpaticaâ pe perete; doi âpomiâ construiÅi, amplasaÅi simetric; un âscaun-pereteâ pentru un cuplu; un radio, un televizor â emblematice Ââ pe piedestale; un scaun Ãnalt (âAâ) Ãn douÄ exemplare, Åi mÄsuÅa âLakeâ; bastoane-ciocan, Åtacheta tricolorÄ. Sau invers.
Ãn momentul cÃnd parcurgi cu privirea de jos Ãn sus copacii artificiali, vezi Åi picturile pop, montate pe plafon: o combinaÅie de propagandÄ Åi figuri de âstarsâ din RomÃnia anilor 80...
Cele douÄ laturi (contrastante) corespunzÃnd celor douÄ registre din care se constituie show-ul â jos Åi sus â sunt moduri de abordare diferite ale contextului autohton la mai bine de douÄzeci de ani diferenÅÄ, cu toate cÄ sunt vehiculate de acelaÅi mijloc predilect: instalaÅia. LucrÄrile din tinereÅe se bazau pe imagine (picturÄ, fotografie, colaj), pe cÃnd cele de astÄzi sunt obiect Åi construcÅie â rezultat al sintezei pe baza experienÅei acumulate; au fost de asemenea, mai ales Ãn anii 90, o serie de lucrÄri de performance, cu scopul de a face un anumit gest â expresie a atitudinii... Acum gestul este conÅinut Ãn obiect. Iar cele douÄ demersuri diferite, aflate la distanÅÄ Ãn timp, sunt etalate ÃmpreunÄ. ÂÂ
Contextul local e âspecialitatea autoruluiâ. La Ãnceputul anilor 80, imediat dupÄ debutul pe scena localÄ, am fost interesat de probleme care priveau realitÄÅile actuale ale momentului, Ãn condiÅiile escaladÄrii opresiunii regimului politic totalitar. Pe vremea aceea, ca tÃnÄr artist romÃn, Ãmi cÄutam identitatea Åi totodatÄ un angajament real, pentru o artÄ Ãn slujba comunitÄÅii, Åi nu Ãn sensul propagandei comuniste care acaparase spaÅiul public fÄrÄ sÄ ÃntÃmpine vreo opoziÅie. M-am decis atunci, ÅinÃnd cont cÄ domeniul artelor vizuale nu era monitorizat de cenzurÄ cu aceeaÅi stricteÅe ca altele cu impact mai mare Ãn sfera publicÄ (literaturÄ sau film), sÄ Ãmi asum sarcina de a face ceea ce era necesar, adicÄ âlucruri pe care cineva trebuia sÄ le facÄâ. Acestea se produceau Ãn âundergroundâ â Ãn atelier, acasÄ, la prieteni. IatÄ cÃteva titluri edificatoare ale unor acÅiuni Åi instalaÅii
 din epocÄ: âEuropiaâ, âBridgeâ, âComplex sportivâ, âHouse Partyâ... Åi âMuzeul Teodor Graurâ â o instalaÅie complexÄ pregÄtitÄ Ãn ultimii ani ai deceniului 9 pentru a fi vizionatÄ Ãn atelier, dar care a avut Åansa, datoritÄ evenimentelor din decembrie 89, sÄ fie expusÄ Ãntr-o galerie din centrul BucureÅtiului.
Deceniul 10 (al tranziÅiei), a adus destule lucruri noi â instituÅii Åi strategii, cu care a trebuit sÄ ne acomodÄm, noi artiÅtii, noi romÃnii. SchimbÄrile radicale de pe scena politicÄ au avut corespondenÅÄ Ãn schimbÄri pe scena artei contemporane. Atunci am introdus programul âStarâ, apoi s-a fondat grupul âEuroartist BucureÅtiâ care a participat cu proiectul âEroul din CarpaÅiâ la Bienala de la Istanbul Ãn 1995; am contribuit la proiecte internaÅionale, cum a fost âBalt Orient Expressâ (schimb de idei Åi o expoziÅie itinerantÄ a unui grup de artiÅti europeni de pe ruta fostului tren internaÅional BucureÅti-Berlin); apoi am expus lucrarea âLa Nave Romaniaâ, cu ocazia Bienalei de la VeneÅia din 1997; a urmat un experiment pedagogic la Universitatea de ArtÄ BucureÅti â Studio498 â curs alternativ de artÄ contemporanÄ, care a avut ca rezultat cÃteva acÅiuni Åi o expoziÅie finalÄ; Åi participarea
 la expozitia colectivÄ âTransitionlandâ, Ãn BucureÅti.
Prin urmare, pot spune cÄ am practicat o artÄ de context â focalizÃnd mereu pe o problematicÄ a RomÃniei, dar Åi est-europeanÄ, ori balcanicÄ. Sunt lucruri moÅtenite, care au efect Ãn contemporaneitate. Åi care suscitÄ interesul comunitÄÅii. DupÄ 2000, am continuat investigarea contextului socio-cultural romÃnesc, cu acelaÅi interes. Alte proiecte, alte titluri care vorbesc de la sine: âGrey â Made in Romaniaâ, âMy Museum of Balkaniaâ, âRomÃnii Åi Uniunea EuropeanÄâ, âMade in East Europeâ, âCulture â Product of Europeâ...
âOmul din Balcaniaâ ori âBalcanianulâ â cel mai recent proiect Ãn care apare un personaj pe care l-am inspirat Åi jucat Ãn acelaÅi timp, vorbeÅte tot despre RomÃnia.
Contextul a fost aÅadar, o preocupare constantÄ a autorului. AbordÄrile Åi mijloacele ÃnsÄ variazÄ, Ãn timp. DeÅi termenul context are o accepÅiune exhaustivÄ, dimensiunea actualei expoziÅii e miniaturalÄ, deci nu Ãmi propun o prezentare generalÄ (nici mÄcar la nivelul âMuzeului...â din 1990, unde era vorba despre universul totalitar). Sunt doar unele aspecte, Åi o transformare calitativÄ care s-a petrecut Ãn ultimii ani. Acest lucru trebuie subliniat: adeseori am fost motivat de kitsch, cu precÄdere Ãn operele de Ãnceput, Ãn picturÄ Åi fotografie, atunci cÃnd am vrut sÄ le arÄt oamenilor o oglindÄ; dar Ãn ultima vreme, dupÄ ce am parcurs etape diferite, dupÄ revizitarea unor repere culturale Åi reflecÅie, preocupÄrile mele s-au axat pe concepte de construcÅie, materializate Ãn obiect Åi instalaÅie. Nimic nou s-ar putea spune, dar adaug faptul cÄ sunt atras de domeniul design-ului, cu toate exigenÅele
 implicate. Mai mult decÃt atÃt, am constatat cÄ âunulâ din pÄrÅile noastre (Master of Balkania), are lucruri de spus acolo unde se lucreazÄ cu esenÅÄ, cu substanÅÄ, cu simbol, expresie Åi sintezÄ. DatoritÄ faptului cÄ acesta e Ãnarmat cu spirit, isteÅime Åi umor â capacitÄÅi necesare Ãn competiÅie. Ingeniozitatea manifestatÄ a meÅterului â un alt fel de Caragiale â e un paÅaport care Ãi deschide marea scenÄ (ipotezÄ de lucru, pe care aÅ testa-o, cu plÄcere). Åi mai este un lucru implicit, Ãn design: delimitarea de prostul gust, ceea ce nu se ÃntÃmplÄ Ãn arta contemporanÄ Ãn general. PÃnÄ la stil nu mai e decÃt un pas! Astfel, pentru mine, Âcontextul romÃnesc se amelioreazÄ: nu mai este doar sentimental, patetic, kitsch de toate felurile, melodramÄ, etc., ci poate fi Åi estetic sau spiritual! Despre asta este vorba Ãn show-ul prezent.
T. G., octombrie 2011