vladimir bulat on Thu, 12 May 2005 14:39:14 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Nu trageți în patrupede!: Mircea MIHAIES

SURSA: http://romanialibera.com/

Nu trageți în patrupede!

Mircea MIHAIES

N.R. Publicam in aceasta saptamana la rubrica "Polemica" un articol propus
de Mircea Mihaies, despre un subiect "fierbinte".

O coaliție preponderent familială (Brădățan, Brădățan și Suceavă) mă
denunță președintelui României pentru îndrăzneala de-a fi ironizat
elucubrațiile susținute de unii juni „political correct”. Era vorba de un
pamflet în care-i luam în tărbacă pe „anti-elitiștii” români de ultimă oră,
profund nefericiți că nu-i bagă nimeni în seamă. Dacă mi-ar fi răspuns
printr-un articol, printr-un studiu, sau ce s-or fi pricepând să scrie,
totul ar fi fost în regulă: eu mi-am exprimat un punct de vedere, ei altul
— și cu asta basta: eventualii cititori ar fi decis cine are dreptate și
cine se acoperă de ridicol.

Ei bine, nu: inșii ce semnează uniform cu titlul de „dr.” aleg calea
recursului administrativ, adresându-se direct lui Traian Băsescu, pe care-l
somează să mă demită din vice-președinția Institutului Cultural Român.
Mentalitatea de ciocoi ajunși, care de la înălțimea supraputerii politice
și militare (la edificarea căreia n-au nici un merit, de altfel!) privesc
cu scârbă absolută spre instituțiile românești, nu e nouă. Noi sunt doar
măștile. A-l reduce pe președintele României la măruntul rol de executant
al unor ukazuri aberante arată orice, în afară de un minim respect pentru
acel președinte. Nu puteam spera la o mai eclatantă confirmare a
bănuielilor pe care mi le exprimam în articolul incriminat. Resentimentul,
invidia, revanșa au devenit idealurile multor indivizi (doctori sau
nedoctori) ce cred că dacă țin un pix în mână chiar știu să și scrie.

Că unii dintre ei mint cu nerușinare, de la obraz, mă așteptam. Dar nu mă
așteptam să mintă atât de prostește. Adică să falsifice cuvinte și expresii
și să pună în gura celui pe care l-ar dori exterminat idei ce există doar
în mintea lor întunecată de ură.
Delațiunea cadriștilor româno-americani începe pompos: „Suntem un grup de
profesori și cercetători de origine română angajați la mai multe
universiăți nord-americane”. Sigur, matematic vorbind, trei e un grup. Că
doi membri, soț și soție (sau frate / sor㠗 nu-mi dau seama), plus al
treilea satelit se autointituleaz㠄grup de profesori și de cercetători”,
treacă de la mine: nici măcar n-am să întreb care e „profesor” și care
„cercetător”... S-au văzut și lucruri mai bizare. Spre deosebire de
domniile lor, eu nu-mi scriu articolele sprijindu-mă în cârja însemnelor
academice, asociind pe neîntrebatelea părerilor mele vreo instituție. Sau,
cine știe, te pomenești că numeroasele universități americane la care sunt
„angajați” i-au abilitat în acest sens! Și poate că tot ele i-au încurajat
să-și ofere sprijnul pentru „consolidarea diplomației culturale românești.”
Oricum, pentru niște potențiali „diplomați culturali” mint cam mult și cam
nerușinat.

E dreptul lor să spună că am scris un articol „suburban în ton, marcat de o
lipsă de deontologie profesională, și de numeroase erori logice și de
informație” (admirați, vă rog, stilul și tehnica originală a plasării
virgulelor!) Dar nu înțeleg de ce e nevoie să-mi pună în gură cuvinte pe
care nu le-am rostit niciodată. Întrebarea e retorică: evident, pentru a le
ieși turnătoria ca la carte. Sintagma „patrupezi din Midwest”, prin care
cei trei par să se autoidentifice, nu există în textul meu. Scriam cu totul
altceva, la genul feminin, nu la masculin, și anume, „patrupedele din
Midwest”, cu directă referire la o banală realitate statistică. Evocam
acele state americane „unde numărul oilor îl covârșește pe cel al
oamenilor.”
După care continuam: „Nu datorită patrupedelor din Mid-West-ul american am
dat acestui articol titlul de mai sus. Încerc, pur și simplu, să arăt cât
de ridicol e pentru un intelectual să inventeze formule lipsite de sens
pentru a-și exhiba rănile. Evident că există o clară trimitere ideologică
în sintagma «boierii minții». Evident că urlă în ea colectivismul și
nostalgia gloatei. ”Pentru deplina limpezire a minților înfierbântate,
subliniez: „patrupedele” erau oi, iar nu oieri... În absența acestei
construcții, tot eșafodajul trio-ului româno-american se prăbușește ca un
castel de nisip... Dar nici măcar nu asta ar fi problema.

Problema e că domnii și doamna (soție? soră?) de mai sus trădează o
intoleranță șocantă pentru cineva care trăiește în mediul academic
american. În numele propriei agende, refuză dreptul la altă opinie decât
aceea decretată de înaltele foruri „political correct”. Le înțeleg
frustrarea și setea de parvenire, vizibile prin afirmații arogante de
genul: ”Prin simpla noastră prezență în viața academică americană, noi
suntem deja un factor al diplomației culturale românești...” I-auzi, soro!
„Prin simpla lor prezență...” Păcat că această faimoasă statură nu e
confirmată de „amazon.com” sau „BarnesandNoble.com”, marii distribuitori de
carte din Statele Unite, unde în dreptul numelui lor apare rușinoasa
indicație ce s-ar traduce cu neaoșul: „nu e cazul...”

Nu știu cine sunt soții (sau frații) Brădățan. Constat doar că dr. Costică
figurează pe internet cu două cărți publicate în România, dintre care una —
surprise, surprise! — la editura Fundației Culturale Române, în epoca de
glorie a risipirii necugetate a fondurilor... Ați început să înțelegeți
dincotro bate vântul? Probabil că duo-ul s-a speriat că noua echipă de la
conducerea ICR va înțărca vaca generoasă a editării de texte ce n-au altă
șansă de apariție decât finanțarea totală.
În schimb, îmi amintesc dedicațiile hiper-admirative pe care Bogdan Suceavă
mi le trimitea cu nu prea multă vreme în urmă... Dacă mobilurile brădețene
sunt clare ca lacrima, pe cele ale lui Suceavă nu le înțeleg: n-am făcut
absolut nici o referință în articolul meu la competența sau incompetența
sa. Eu mă refeream la acea categorie (în care văd că se grăbește să intre)
a activiștilor ideologici care folosesc strategiile colectivismului pentru
a obține privilegii. Felul incalificabil în care a ales să mute discuția în
domeniul dosarelor de cadre, adică cerând la modul isteric sancționarea
administrativă pentru o opinie exprimată public, indică enormul dispreț
față de „republica bananier㔠pe care a părăsit-o: cu subdezvoltații nu
polemizezi, îi dai ordin președintelui țării să-i zvârle pe brânci afară!

Ca să fiu explicit, e ca și cum eu m-aș adresa mai-marelui universității
Fullerton, dl. Milton A. Gordon, și aș spune că Bogdan Suceavă reintroduce
în România tehnica denunțului calomnios. Ba mai mult, că o face abuzând de
apartenența la acea universitate, atrasă astfel într-o confruntare despre
care nu știu dacă e informată. Iar apoi m-aș adresa și Serviciului american
de emigrare și naturalizare și m-aș interesa dacă dl. Bogdan Suceavă a
declarat chiar totul despre originile sale. Mai precis, despre faimosul
general de miliție Ion Suceavă, despre care se pot citi lucruri suculente
într-un număr din 1992 al revistei „Cuvîntul”. Și care figurează și într-un
celebru lexicon al torționarilor...

Să mai continui? Ei bine, dacă cineva ar avea timp să întrebe Parchetul
despre activitatea unor anumiți ofițeri de miliție în zona Pieții Romane în
timpul reprimării Revoluției din Decembrie și-ar îmbunătăți spectaculos
cultura generală... Iar dacă nici asta n-ar fi suficient, ar putea merge la
Domnești, în Argeș, să-i întrebe pe săteni cu ce se ocupa un anumit
sergent-major imediat după lichidarea partizanilor lui
Arsenescu-Arnăuțoiu...
Firește, nimeni nu e responsabil pentru faptele părinților. Dar să nu lași
să treacă măcar o generație între metehnele genitorilor și tine, adică să
rămâi tot la filozofia bulanului și la subtilitățile delațiunii, e cam
mult... Dar cum eu nu sunt Bogdan Suceavă, n-am să cobor la astfel de
turnătorii înjositoare. Aștept, însă, răbdător, să verific adevărul
proverbului despre agurida mâncată de părinți ce strepezește dinții
copiilor...

(Material propus pentru publicare la data de: 9-05-2005)