rvdbri on Wed, 7 Oct 1998 02:00:53 +0200 (MET DST)

Re: nettime-nl: Urgent: ANEM CALLS enz.

At 23:15 6-10-98 GMT, kees@stad.xs4all.nl wrote:
>Even discutabel als de inschatting van de gevolgen van een militaire
>aanval. Schrijnend om te zien hoe weldenkende en anders progressieve
>mensen ineens massaal voorstander zijn van het door de Navo
>platbombarderen van een land/ streek. Waarbij daadwerkelijke feiten
>steeds minder een rol lijken te spelen. De eerste massaslachting alweer
>een week of wat geleden betrof Servische politie-agenten. Dat verdween
>ergens naar een allinea in een bij-artikel.
>
>En denk niet dat ik
>pro-Servisch ben, ik wantrouw alleen de propaganda, die ons ook wilde
> [...]

Je hebt helemaal gelijk: er is een uiterst merkwaardig mechanisme van
selectieve verontwaardiging waarbij een heleboel onrecht gewoonweg
genegeerd kan worden. En het is vanzelfsprekend heel gezond elke Nato-actie
te wantrouwen, ook al is die gericht tegen een misdadiger als Milosevic.
Toch zitten we met het dilemma dat de harde oorlog in Bosnië door
Amerikaanse ingrijpen is beteugeld, en de slachtingen aan weerszijden in
Kosova lijken ook niet zonder ingrijpen van buitenaf gestopt te kunnen
worden. Of Milosevic zo makkelijk te bedreigde held kan spelen, is maar de
vraag; zoveel steun heeft hij nu ook weer niet om überhaupt sympathie te
winnen.
Waar ik in eerste instantie alleen maar een kanttekening bij wilde zetten,
was de vanzelfsprekendheid waarmee de democratische oppositie in Servië
begrip vroeg voor afwijzing van de acties. De Albanezen zijn namelijk sterk
voor.

Richard van den Brink

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder