geert lovink on Fri, 20 Feb 2004 14:50:54 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Karin Spaink: Orkut spot met privacy en auteursrecht

Rosanne schreef:

> Leuk! Een discussie over Orkut! Ik raak helemaal in een melancholische
> stemming omdat ik mij met zo'n discussie over politieke correctheid enzo
> heerlijk terug kan wanen in de sfeer van de kraakbeweging vroeger. Want
> in hoeverre mag iets gewoon leuk zijn? Zoals rondneuzen bij eBay
> bijvoorbeeld, dat net zo lekker kan zijn als het gezap voor de tv. Het
> hoeft niet altijd intelligent tijdverdrijf te zijn. Bij Orkut kun je
> vriendjes verzamelen, wat is daar mis mee?

Je reaktie verbaast me een beetje aangezien het net lijkt alsof je Karin,
Diana en Peter niet hebt gelezen.

Iedereen mag alles en doet alles, sowieso. Daar gaat het hier niet om. Waar
het om gaat is het je ervan bewust zijn van wat bedrijven als Orkut en
Google met jouw persoonlijke gegevens en bijdrages aan zo'n sociaal netwerk
doet.

Rossanne, je doet lekker naief maar die strategie werkt niet (meer). Er
bestaat niet zoiets als vrijblijvend rondneuzen. Niemand is meer een naieve
gebruiker die zo maar wat doet op het Net. Je bent een objekt, een klant
waar data uitgepeuterd worden. Dus moet straks niet boos zijn als je niet
bij je volgende baan wordt aangenomen, wordt opgepakt om niks of geen
ziektekostenverzekering meer krijgt....

En voor degene die het niet wisten: Orkut is een in alle eerste instantie
een business netwerk. Alle vragen en kategorieen zijn daarop toegesneden en
in die zin is Orkut te vergelijken met Ryze en LinkedIn. Dat mensen dat
soort servers gebruiken om vriendjes te verzamelen moeten ze inderdaad zelf
weten.

Geert