harta harta on Tue, 8 Apr 2008 08:51:56 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] "Noua" Romanie

Dragi prieteni,

Tocmai ne-am intors de la Bucuresti, unde intre 2-4 aprilie a avut loc cel
mai mare summit din istoria NATO. Cativa oameni (intre 50 si 100) au vrut
sa-si exprime parerile despre acest summit, despre razboi si militarizare,
asa ca a fost inchiriat un spatiu in Bucuresti ca loc pentru discutii,
ateliere, proiectii (si in cel mai „rau" caz, si doar in opinia unora dintre
participanti, loc de pornire pentru un mars pasnic si tacut prin oras in
conditiile in care orice manifestare publica, indiferent cat de pasnica, a
fost cu desavarsire interzisa pe timpul summit-ului). Pe data de 2 aprilie,
prima zi de summit, trupe speciale de jandarmi au intrat in spatiu, i-au
batut pe unii dintre cei aflati acolo si au dus la sectie pe toata lumea,
fara nici o baza legala, doar cu prezumtia ca „ceva s-ar putea intampla".
Mai tarziu, politia a trebuit sa-i elibereze pe cei detinuti, sub presiunea
exercitata de asociatii pentru drepturile omului si sub presiunea oamenilor
care au pichetat sectiile de politie. Dar chiar daca cei retinuti au fost
eliberati, totusi supravegherea continua si amenintarile politiei nu au
incetat.

Ar fi foarte multe de spus despre toata situatia aceasta, despre atmosfera
de teroare, despre campania mass-media care, deja cu saptamani inainte de
inceperea summit-ului, a inceput sa construiasca imaginea „anarhistilor
periculosi" care vin sa distruga orasul si sa distruga imaginea tarii
noastre de tara cuminte si ascultatoare, despre hartuirea celor implicati si
a familiilor si prietenilor acestora, despre ascultarea telefoanelor si
monitorizarea activitatii pe internet, devenite practici oficiale si legale,
etc. Daca sunteti interesati, puteti citi mai multe pe situl indymedia
romania (http://romania.indymedia.org/) sau in alte medii independente.

Noi am vrea sa vorbim si despre experienta noastra legata de toate acestea.
In septembrie-octombrie 2007 am fost parte din proiectul Spatiul Public
Bucuresti | Public Art
Bucharest 2007 (http://www.projectspacebucharest.blogspot.com/,
www.spatiul-public.ro), proiect in cadrul caruia noi am conceput si am
organizat evenimentele de la Project Space. Cativa dintre cei cu care am
lucrat la Project Space au fost implicati si in organizarea unui program
cultural ca reactie la summitul NATO. Pe timpul protestelor anti NATO si
acum, cand deja ne-am intors la Timisoara, ne-am dat seama ca suntem
urmarite (de politia secreta sau cine anume se ocupa exact de genul acesta
de lucruri, politisti sub acoperire…) inca din septembrie anul trecut, de pe
vremea in care lucram la Project Space.

Telefoanele noastre sunt ascultate, suntem urmarite pe strada (si
urmaritorii nostri nici macar nu se ascund) si tocmai am descoperit niste
conectii stranii in laptopul nostru, conectii care asigura remote access-ul
la toate datele din el unor persoane pe care nu le cunoastem (laptopul a
fost folosit in timpul evenimentelor de la Project Space si multa lume a
avut acces la el).

Desi este, in mod categoric, foarte neplacut sa stii ca esti tot timpul sub
observatie, nu este vorba ca prin aceste practici ar putea iesi la iveala
orice fel de activitate ilegala pe care noi am desfasura-o. Singurul lucru
pe care l-am facut, si pe care vom continua sa-l facem, este sa ne exprimam
dreptul nostru la libera exprimare. Si acesta este singurul motiv pentru
care vietile noastre private sunt expuse observatiei unor oameni platiti din
bani publici (care sunt si banii nostri) ca sa ne hartuiasca. Singura
reactie pe care o putem avea este sa facem aceasta hartuire cat mai vizibila
, sa spunem la cat mai multi oameni ceea ce se intampla. Acesta este si
motivul acestui text.

Una dintre principalele critici adusa comunismului din Romania este legata
de supravegherea continua din partea securitatii, de faptul ca nu puteai
avea incredere in nimeni si ca toate miscarile si cuvintele iti erau
monitorizate. Acum, cand in Romania, orice idee a stangii este intr-un mod
asa de zelos condamnata ca fiind „totalitara" si „comunista", si toate
acestea cu scopul de a intari si mai mult prezentul capitalism ca fiind
singura alternativa posibila, supravegherea continua este inca parte din
viata de fiecare zi. Este suficient sa-ti expui public opiniile critice ca
vei fi supus/a aceluiasi fel de supraveghere ca inainte de 1989, chiar daca
acum traim vremuri capitaliste, pline de „libertate".

Toate cele bune,

Maria Crista, Anca Gyemant, Rodica Tache