Alin Cristea on Sun, 9 Sep 2007 20:22:33 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Trudind pentru adevar

Trudind pentru adevar

  Pe 5 septembrie, pe citeva liste de discutii ? Romanians, romani2, romaniaclub, separareabisericiidestat, protest-ro ? a fost postat mesajul ?Cum il pacalesc anti-ortodocsii pe Basescu?.

  Considerind titlul unul neinteresant, nici nu am deschis mesajele respective si le-am sters impreuna cu alte sute mesaje.

  Dorin Dobrincu, pe care nu-l cunosc (eu locuiesc in Oradea, el in Iasi), mi-a semnalat si mie mesajul cu pricina, ceea ce m-a facut sa-l citesc si am inteles de ce mi l-a semnalat ? e mentionat si numele meu in mesaj:

  ?Conform revistei ?Confesionala?, editata si distribuita de Alin Cristea din Oradea, Dorin Dobrincu apartine grupului de intelectuali evanghelici ?Agora Christi?, care-si declara ca preocupare evolutia din spatiul public al Romaniei europene si reflectia critica din perspectiva teologica asupra agorei.?

  Informatia este inexacta: nu sint editorul revistei Confesionala, ci sint editorul revistei electronice confesional@, ceea ce e o mare diferenta.

  (Tot anul asta mi s-a intimplat sa citesc pe Internet ca as fi editorul revistei Cinema, cind de fapt sint doar editorul newsletterului cinem@, ceea ce, iarasi, e o mare diferenta.)

  Insa e suspect de ce se apeleaza la aceasta sursa, de vreme ce grupul Agora Christi are pagina lui de web. Aceasta abatere de la acribia jurnalistica nu mai apare insa ca fiind una neobisnuita la Civic Media, daca observam alte chestiuni suspecte la mesajul cu pricina.

  Mesajul a aparut cu diferite titluri in diverse locuri:

  - Cine sunt anti-ortodocsii de serviciu?
  http://www.amosnews.ro/index.php?titlu=Cine_sunt_anti_ortodocsii_de_serviciu_&name=News&file=article&sid=224495

  - Cine sunt anti-ortodocsii de serviciu ai momentului?
  http://ro.altermedia.info/politica/cine-sunt-anti-ortodocsii-de-serviciu-ai-momentului_7541.html

  - Noua ne place sa stim cine sunt anti-ortodocsii romani ideologizati ai momentului
  http://bastrix.wordpress.com/page/2/
  Aici se precizeaza si titlul de pe site-ul Asociatiei Civic Media.
  In plus, se face mentiunea: ?Cine sunt cei luati in vizor in articolul de astazi: domnii Dorin Dobrincu si Cristian Vasile?.

  - Cum il pacalesc anti-ortodocsii pe Basescu
  Cu acest titlu a fost trimis mesajul pe listele de discutii sub semnatura Civic Net.

  - Cine sunt anti-ortodocsii de serviciu ai grupului de interese anti-Romania
  http://www.cronicaromana.ro/cine-sunt-anti-ortodocsii-de-serviciu-ai-grupului-de-interese-anti-romania.html

  Cronica Romana precizeaza: ?Material preluat de la Asociatia Civic Media?. Dar varianta electronica nu contine decit citeva paragrafe din materialul de citeva pagini si are in plus urmatoarea introducere semnata de Dragos Moldovan:

  ?Dorin Dobrincu. Ascensiunea acestui personaj cu o traiectorie impleticita, ajuns director al Arhivelor Nationale, intr-un moment care, coincidenta sau nu, corespunde cu unul dintre cele mai sensibile momente din viata intima a poporului roman, trecerea la cele vesnice ale Patriarhului Teoctist, umple de semne de intrebare o minte care functioneaza dupa reguli elementare de conexiuni logice. Aparitia infectiei numita dosar, despre viata Prea Fericitului, s-a petrecut la doar cateva saptamani de la inscaunarea dobrincului. Despre valoarea sa ca istoric se pot spune multe cu conditia sa fi auzit macar de el. Lasand la o parte speculatiile pe teme inexistente, se poate da insa o interpretare coerenta unei succesiuni de fapte. Pornind de la Raportul Tismaneanu, primul atac la adresa Bisericii Ortodoxe Romane, trecand prin inscaunarea lui Dorin Dobrincu, dupa legile mazilirii, care a reprezentat cel mai abject act de profanare a unui simbol national si pana in prezent cu
 recidiva purulenta a CNSAS impotriva inaltilor ierarhi ortodocsi. Textele primite de la Asociatia Civic Media ne-au ajutat la deslusirea ratiunilor extragerii din anonimat a Dubiosului Dobrincu.?

  Aceasta introducere este incalificabila.

  Care este ?cel mai abject act de profanare a unui simbol national?? Inscaunarea lui Dorin Dobrincu? Capacitatea mea rationala imi este pusa la grea incercare.

  Ce legatura are ?recidiva purulenta a CNSAS impotriva inaltilor prelati ortodocsi? (expresie de departe exagerata) cu inscaunarea lui Dorin Dobrincu si cu Raportul Tismaneanu (primul atac la adresa Bisericii Ortodoxe?!?!).

  Dar poate cea mai memorabila (a se citi ridicola) asociatie este cea facuta intre momentul in care Dobrin Dobrincu ajunge director al Arhivelor Nationale si trecerea la cele vesnice ale Patriarhului Teoctist.

  Poate ca adevarata coincidenta ar fi fost daca Dorin Dobrincu trecea la cele vesnice in acelasi moment in care Patriarhul Teoctist ajungea directorul Arhivelor Nationale!

  Ceea ce nu lipseste din niciunul dintre titlurile mentionate mai sus este cuvintul ?anti-ortodocsii?. De fapt acest cuvint m-a facut sa nu deschid emailurile cu pricina, incit mi s-a parut irelevant. Si acum inca ma intreb: Chiar exista cu adevarat asa ceva in Romania? Care le este agenda (ascunsa)? Sau oricine pune in discutie tarele institutiei crestine majoritare are toate sansele sa fie etichetat ?anti-ortodox?? Ma intreb si daca in tarile catolice exista un astfel de procedeu de incodeiere a ?anti-catolicilor??

  Cum spuneam, numele meu apare mentionat, in treacat, in documentul in discutie. Desigur, m-am intrebat daca Civic Media are de gind sa ma adauge in colectia lor de ?anti-ortodocsi?. Mi s-ar intimpla  sa fiu numit asa prima data in viata, iata, la 40 ani. Dar, cum i-a pus deja in colectie pe Dorin Dobrincu, Vladimir Tismaneanu, Ticu Dumitrescu, nu m-as putea simti decit onorat, dar nu am nici unul dintre meritele lor.

  A doua zi dupa mesajul cu ?anti-ortodocsii?, in 6 septembrie, acelasi Civic Net a trimis pe liste un mesaj intitulat ?Fata ascunsa a lui Ticu Dumitrescu?, in care pune in discutie prestigiul moral al distinsei persoane. Unul dintre argumente ar fi faptul ca Ticu Dumitrescu ar fi primit o distinctie din partea lui Nicolae Ceausescu.

  Iata ce raspunde cineva pe o lista:

  ?In ?Ceausescu ii confera tovarasului Ticu Dumitrescu Ordinul Muncii clasa III - Ticu Dumitrescu ? coloana a II paragraful 3? este vorba Dumitrescu St. Constantin, care nu stiu daca este aceeasi persoana cu Ticu Dumitrescu (Constantin- Grigore Dumitrescu). Nu ca ar fi vreo problema daca o persoana a fost premiata pentru rezultate in munca/productie (nu in munca de partid sau de politie politica:)?

  Asadar, suspiciunea la adresa mesajelor Civic Media mi-a crescut, rapid, de la o zi la alta. Am intrat si pe site-ul Asociatiei, sa vad daca ma pot dumiri cine e Civic Media.

  Acolo mi-a atras, atentia, bineinteles, titlul ?Pe mainile cui au ajuns Arhivele Nationale - Dobrincu, alt actor din trupa Tismaneanu?. Linkul e la un articol din Cronica Romana, dar, iarasi, titlurile nu coincid: ?Arhivele Nationale, pe mainile cui? Cine este cunoscutul istoric Dorin Dobrincu?.

  Iata o opinie despre Dorin Dobrincu in articolul nesemnat: ?In paradigma apartenentei la un cod neoprotestant, apare naturala incercarea de a lovi in capii BOR.?

  De fapt, aceasta opinie contine o prejudecata. Cunoscind bine mediul neoprotestant, pot spune ca exista multe activitati specifice care nu au de a face cu o asemenea ?incercare de a lovi in capii BOR?. Eu insumi sint unul dintre neo-protestanti care nu am lovit in capii BOR. Cel putin pentru faptul ca sint foarte ocupat cu alte chestiuni. Sau, ar zice unii, cu o alta prejudecata, dar tot de-asta grobiana, ca as fi ocupat sa lovesc in capii neo-protestanti.

  Merita mentionat un comentariu, la articolul cu ?anti-ortodocsii?, pe site-ul Alter Media:

  ?Exista un fel de isterie anti-comisia Tismaneanu la Asociatia Civic Media, ceea ce se vede din prezentarea cazului Leonte Tismaneanu in acest articol despre Dobrincu. N-are Dobrincu nici o responsabilitate pentru ceea ce a facut Leonte Tismaneanu, care a fost de altfel ?demascat? de comisia Tismaneanu (nu ca ar fi fost nevoie, se stia si fara comisia aia cine e L.T.). Cum spui ca e ilegalitate sa dezvalui dosarele de cadre iar in acelasi articol dezvalui dosarul lui Tismaneanu? Sa nu uitam totusi ca problema Romaniei de azi nu e raposatul bolsevic Tismaneanu, ci alti bolsevici inca vii (Iliescu, de pilda). Se spune in articol despre conflictul Alexandru Zub - Dobrincu, dar nu se spune ca Alexadru Zub e si el membru in Comisia Tismaneanu.

  Eu cred ca ideea lui Dobrincu de a se desecretiza arhiva PCR e buna, legea ar trebui schimbata.

  Ierarhii bisericii sint oameni care au pacatele lor. Nu trebuie confundata biserica cu ierarhii, dupa cum nu trebuie confundata Romania cu demnitarii care o conduc. Cei care critica un anume ierarh nu sint neaparat anti-crestini, dupa cum cei care critica presedintele sau guvernul Romaniei nu sint neaparat anti-romani.?

  Ma intorc la articol, pentru a mai semnala neclaritati in conceperea lui:

  ?Apartenenta cuplului Dorin si Ligia Dobrincu la Cultul Evanghelic (Neoprotestant), de altfel legal recunoscut de Statul Roman, are ecouri negative in opinia publica din mediul universitar iesean. Controversata este si persoana Ligiei Dobrincu. Sotia lui Dorin Dobrincu a activat pana in 2006 ca profesor de istorie la Colegiul iesean "Richard Wurmbrand", din cadrul fundatiei cu acelasi nume, cunoscut si sub denumirea Filocalia - Centrul de |ntalnire si Studii Crestine, al carei presedinte este Pavel Romaniuc. S-a stabilit ca membrii acestei fundatii actioneaza in vederea racolarii de tineri, iar scopul ei consta in obtinerea de fonduri pentru finantarea Cultului Evanghelic. Fundatia "Richard Wurmbrand" coodoneaza la nivel local toate gruparile de cult evanghelic, grupari semnalate cu actiuni de prozelitism.?

  ?S-a stabilit? ? superbia acestei intorsaturi din condei intrece intimpinarea mult mai rapida a cititorilor cu: ?surse din cadrul AN ne-au informat? sau, mai incolo, cu: ?foarte multi considera ca?.

  Daca ar fi adevarat ca Fundatia ?Richard Wurmbrand? coordoneaza la nivel local ?toate gruparile de cult evanghelic?, nu as putea decit sa imi exprim admiratia pentru aceasta fundatie care poarta un nume atît de nobil. De care, e adevarat, in cultura romaneasca nu se stia prea multe (precum despre C.S. Lewsi pina la recuperarea lui prin editura Humanitas), pina la campania Mari Romani, unde Richard Wurmbrand a fost, pina in penultima zi a clasamentului, pe primul loc.

  Cel care face astfel de afirmatii despre mediul neo-protestant este, probabil, un necunoscator al spiritului confesional specific acestui mediu, care nu recunoaste o ierarhie unificatoare precum are Biserica Ortodoxa sau Catolica, si care face ca mediul sa aiba o anumita eficienta tocmai prin multiplele activitati locale si regionale.

  Cind a mentionat Cultul Evanghelic, autorul articolului a mentionat in paranteza (Neoprotestant), dar acest lucru nu ne scuteste de neclaritati. Pe site-ului Secretariatului Cultelor (http://www.culte.ro/ClientSide/cult.aspx?rel_ID=rel-255), la Cultele Neoprotestante (Evanghelice) sint enumerate 5, ultimele doua fiind Cultul Crestin dupa Evanghelie si Biserica Evanghelica Romana. Asadar, formula aleasa de autorul articolului ne face sa distingem intre evanghelicii protestanti si cei neo-protestanti, dar nu si sa stim clar la care dintre cele doua ramuri neo-protestante se refera.

  Una dintre lectiile vietii pe care am invatat-o bine e ca pentru a afla un cit de mic adevar trebuie truda.

  Unele liste de discutii pot deveni focare de infectie. Altele pot deveni locuri publice in care sa se pretinda dovezi pentru afirmatiile care se fac. Depinde de cel putin unii dintre noi ce fel de spatii publice avem.

  Sa nu capitulam in fata suprasaturarii cu informatii, dar mai putin cu adevaruri.

  Alin Cristea

  Str. Nufarului nr. 84
  Bl. D77 ap. 1
  410576 Oradea