Alin Cristea on Sat, 21 Jul 2007 15:02:34 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Alt punct de vedere...

"Ce am indraznit: am refuzat repetatele propuneri de a intra in Partid, mi-am retras in doua randuri cate o carte de la editura ca sa nu fiu nevoit sa-l citez pe Ceausescu (barem de doua ori, ca glumele in conferintele  Junimii: una la inceput si una spre sfarsit), n-am acceptat sa fiu informator si nici sa cer Europei Libere sa nu-mi mai pomeneasca numele. Atat. Rezistenta pasiva, cum ar veni. In rest, numai discutii 'rauvoitoare', gen Mache si Lache, intre amici. Pe acestea, le aflau cu mijloace 'specifice'. Adica, fie le ascultau ei insisi, fie unul dintre amici era informator.

  Pentru atata lucru, doua decenii si mai bine de supraveghere, 44 de informatori, transcrierea convorbirilor telefonice, inregistrarea discutiilor de acasa, de la facultate sau din alte locuri cu mijloace fixe sau mobile, de ascultare sau video, interceptarea corespondentei si - fapt ce mi s-a parut judicios - prelucrarea ei chimica pentru a se afla daca nu continea mesaje ascunse, filaj, fotografierea 'obiectivului', diversiuni, contacte, atentionari si, una peste alta, 1.000 de pagini de dosar. Judicios mi se pare si ca nu lipsesc convorbirile fetelor mele, de 7 si 12 ani.

  Se impune intrebarea: erau nebuni? Nu erau nebuni. Pur si simplu, aveau alt punct de vedere. Se conduceau dupa logica lui 'ar fi posibil'. Ar fi fost posibil sa fiu spion, ar fi posibil sa ma angajez in actiuni ostile impreuna cu alti literati, ar fi fost posibil sa fiu racolat ca informator. Din toate aceste motive, era necesar sa fiu studiat atent."

  (Livius Ciocarlie, "Dosarul", in 22, Nr. 29 (906), 17-23 iulie 2007)