Adi Parvulescu on Tue, 21 Nov 2006 09:28:42 +0100 (CET)

[Nettime-ro] vernisaj PERSONA miercuri 22 noiembrie la Galeria Noua

*Galeria Noua*

va invita *miercuri, 22 noiembrie 2006, ora 18.00*

la vernisajul expozitiei

*Teodor Graur: *

*Persona (Oameni in absenta)***

[22 noiembrie - 2 decembrie 2006]

* *

Se poate face fotografie "artistica" doar folosind imagini luate de altii?
Fara nici o interventie? Exista o legatura intre fotografia pe care o faceam
cu douazeci si cinci de ani in urma si pozele (mai vechi) gasite acum, din
intamplare? De ce m-am oprit la negustorul de vechituri pentru un teanc de
poze luate dintr-un album de familie ?  De ce am selectat aceste imagini
pentru un proiect artistic ?

Am inceput sa lucrez fotografie la inceputul anilor 8o. Subiectul predilect
erau oamenii, pe care ii fotografiam cu frenezie, in orice imprejurare.
Mergeam in Parcul Tineretului, duminica, cu aparatul in mana. Acolo am
fotografiat odata mase de tineri dansatori si, cu alta ocazie, rarii
trecatori care traversau o peluza la mare distanta... Lucrari prezentate la
expozitia  « Artisti plastici expun fotografie », organizata prin 82 in
Bucuresti, la Casa Schiller. Toate persoanele fotografiate sunt anonime.
Rezultatul era un fel de peisaj animat, sau « vederi » : oameni pe strada,
la strand, la plimbare in week-end, pe plaja la mare, in activitati
lucrative. Ma interesau anumite situatii care pareau « actiuni », in care
jucau oameni fara identitate : ceva banal la prima vedere, dar conducand la
lucruri de importanta, in profunzime. Acest criteriu de selectie functiona
si atunci cand colectionam imagini – fotografii gasite, aruncate, sau
oferite la talcioc, in amestec cu alte lucruri. In perioada de inceput, timp
de cativa ani, am fotografiat mult subiecte cu oameni ; mai tarziu, am
trecut la alte proiecte. Febra « snapshot »-ului trecuse : chiar avand
camera, nu mai simteam tentatia sa apas butonul – lucrurile nu mai pareau la
fel de interesante. Luam imagini destul de rar, utilizand aparatul cu
parcimonie, constient de faptul ca acest instrument inregistreaza
intotdeauna mult mai putin decat vedem. Dupa 2000, au urmat cativa ani de
pauza. Aproape ca abandonasem fotografia.

Astazi, sunt inca tanar, si continui sa colectionez poze gasite din
intamplare. Am dorit sa expun fotografii realizate de amatori, de oameni
obisnuiti care actioneaza « dupa clisee ». Au fost facute cu cel putin
douazeci de ani mai devreme ca eu sa incep. Unele sunt remarcabile, in mod
neasteptat. Oamenii se fotografiaza din dorinta de a fixa momente din viata,
sperand ca prin acest artificiu, vor ramane in memoria celorlalti (si a
lor). Aceasta a fost intentia celor care s-au pozat « La ponton », « Cu
« Perechi »... Acum stiu ca acest lucru este, mai degraba, inutil : un efort
pentru a (ne) dovedi ca existam. Fotografiile denota « o absenta » : aceste
poza. Mai devreme sau mai tarziu, toate aceste « fotografii de familie » –
considerate adeseori, printre lucrurile cele mai de pret – vor ajunge pe
taraba negustorului de vechituri.  Persoanele  – « oameni fara nume », sunt,
ca si « numele fara oameni » (cazul mesajelor *spam* ori *scam*, diseminate
prin Internet) – NIMENI.

Nu sunt autorul nici uneia din fotografiile expuse, dar as fi putut sa le
fac, pe oricare dintre ele.

« Persona » este fotografia, aproape perfecta, cu "NOI", pe care as fi
facut-o.

Galeria Noua este situata pe Str. Academiei 15, in zona Universitatii,
vis-a-vis de Universitatea de Arhitectura. Expozitia* *"PERSONA" este
deschisa pana in data de 2 decembrie 2006, de miercuri pana duminica, intre
orele 11:00 – 19:00.

*Parteneri media: Suplimentul de Cultura<http://www.polirom.ro/supliment.html>,
RFI Romania <http://www.rfi.ro/>*

*Partener: RCS-RDS <http://www.rcs-rds.ro/>*

Pentru informatii, fotografii, achizitii contact: Alexandra Mateescu 0722
661935 / info@galerianoua.ro<http://us.f389.mail.yahoo.com/ym/Compose?To=info@galerianoua.ro>

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Galeria Noua este un spatiu de arta contemporana sub patronajul Primariei Municipiului Bucuresti <http://www.pmb.ro/>, sprijinit de * Programul Cultural * <http://www.pro-helvetia.ro/>*Elvetian in Romania*<http://www.pro-helvetia.ro/>

*Galeria Noua**
photography & new media*

Director: Aurora Kiraly

Str. Academiei 15