Gabriel Baldovin on Tue, 22 Nov 2005 12:31:50 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Replica la articolul lui Sorin Dumitrescu din Ziua

    Am citit cu atentie stufosul text al lui Sorin Dumitrescu din ziua:

  http://www.ziua.ro/display.php?id7789&data 05-11-03&kword
   Cred ca ideile expuse de el, la fel cum am mai spus-o, pot fi rezumate in 2-3 paragrafe, fara a le mai ornamenta superflu cu abuzivele figuri de stil. Aceasta labartzare pe n pagini a unor idei miniaturale face parte din acea nevoie de statut legendar pe care in special Dumitrescu o are. Omul vrea sa rastoarne istoria ca pe timpul Olimpului. Vrea o intoarcere copernicana cu rezonanta galactica. Are nevoie de oi pe care sa le pastoreasca. Societatea contemporna e a necuratului, etc. Repet ce am mai zis: sa se duca domnule la Cucuietii din deal pana nu intram in UE. Nu vreau sa spun ca acest stil de viata este gresit insa locul sau este la mansatire sau in pustietate. Valorile contemporane sunt altele. Pur si simplu.
  Dupa cate am citit el incearca sa forteze o presupusa coerenta logica a ideii cum ca Oroveanu ar fi achizitionat mai intai lucrarile depozitatilor ca director al ONDEA, dupa care, asemenea multor figuri din peisajul public actual, ar fi intors foaia. Nu stiu care este evolutia profesionala a directorului MNAC, dar eu ma indoiesc la culme ca el ar fi achizitionat din proprie initiativa aceste lucrari.

  Mai trebuie spus ceva: nu Oroveanu a sarit la gatul celor expusi in DEPOZIT, ci el doar a raspuns la totalitarista lor intentie expusa penibil la Galeria Galateca pe vara de a desfiinta MNAC (si chiar arta contemporana dupa unii). Din cauze diferite nu cunosc ce s-a intamplat intre aceste doua parti opozante pana atunci, insa nu se vedea dina acele texte expuse la Galateca cum ca Oroveanu ar fi atacat primul. Eu cred ca e normal sa raspunda. Si cred ca a raspuns chiar democratic expunindu-i pe acestia in timp ce ei isi etalau gimnastica romanticoida a distrugerii titanice la moda pe timpul impuscatului si exersata atat de exemplar pe studenti. Acum ca Dumitrescu se plange de lipsa de spatiu asta e o alta problema, desi mai jos in acest articol afirma "Mai intai s-a consumat un viol arhitectonic, prin care enormitatii insuportabil ciclopica si prolixa a Casei Poporului i s-a implementat nepractic si absurd - dupa modelul infigerii unei zambile in branza - clona specifica spa
 tiului de expunere a artei contemporane occidentale". Insa nu-i vina lui Oroveanu ca artistii in cauza au lucrat pe banda rulanta si au umplut tzara cu mandriile lor. Poate ca si Oroveanu ar fi trebuit sa golesca toate salile si sa le faca pe plac cu o mega(lomaniaca) expozitie in tot MNAC-ul. Asta e poate gresala lui. Pentru ca asa s-ar fi aratat cel mai bine ca n-au aer sau spatiu indiferent unde sunt puse. Poate ca in cosmos ar arata foarte bine. Dar, in final, trebuie avuta ingaduinta si fata de directorul MNAC; am inteles ca acele lucrari miros cam urat si ar costa mult reabilitarea salilor...

  La sfarsit insusi Dumitrescu se plange de lipsa de reactie a publicului fata de DEPOZIT. E drept ca ereactia mica in acest caz, da' violu' e mare. Nici eu nu am vazut expozitia. Am avut o retinere in a merge acolo. Imi vuieste in cap acel sentiment de DEPOZIT de la fosta Academie si actuala Universitate de art(a)e.