Gabriel Baldovin on Mon, 7 Nov 2005 16:59:51 +0100 (CET)

Re: [Nettime-ro] Revoltati cu mare arta: comentariu succint

    Am si eu o parere relativ la asta.

 Cite  ceva:

 http://www.cotidianul.ro/index.php?id$00&artT41#op

 Prezentarea  celor  16  personaje  din  domeniul  artelor  plastice  din  proiectul
 "generatiei  asteptate"  formulate  de  COTIDIANUL  are  un  singur  scop:  sa
 manipuleze  virtos!

  E poasibil sa nu gresesti. Dar intr-o lume contemporana unde manipularea se face mai mult sau mai putin subtil cred ca orice manipularea in favoarea artei se justifica. Ba chiar e binevenita.
    Apoi scopul singur nu prea exista. Exista cauze mutiple, mijloace multiple si, in acelasi fel, scopuri multiple. Conceptia scopului singular este dedusa direct din fatalism. Nu stiu daca acest tip de generalizare este relevanta insa cred ca lantentiile unui om nu poat fi reduse doar la alb sau negru.

 E  un  gen  de  gazetarie  aici  care  nu  face  decit  sa
 deruteze  si  sa  scandalizeze.  Informatia  pentru  aproape  fiecare  din  cei
 "selectati"  este  aproximativa,  schioapa  si  tendentioasa.  Si  atunci  ma
 intreb:  cui  ii  foloseste  acest  truc?  Care  este  persoana  sau  grupul  caruia
 astfel  de  "gogorite"  mediatice  ii  fac  bine?
    Prea putin conteraza. Daca nu e nimeni ofensat e ok. Intre atatea minciuni nu cred ca tocmai arta (care e iluzie si atitudine nonconformista) trebuie sa respecte litera legii.
   Ma  tem  ca  "marele"  ziar
 COTIDIANUL  isi  taie  singur  craca  de  sub  el,  adica  isi  pierde  astfel
 credibilitatea  si  puterea  de  seducere  a  cititorului.  Asta  pentru  ca  isi
 imprumuta  procedeele  de  la  gazetele  de  scandal,  avide  de  audienta,  scandal
 si  dezinformare.  Exista  ceva  profund  pervers  in  acea  selectie,  caci
 majoritatea  celor  "selectati"  graviteaza  in  jurul  "astrului"  institutional
 denumit  MNAC.  A  fost  pus  in  functiune  un  soi  de  "algoritm",  care  sa  includa
 intregul  esichier  de  problematici  revendicate  de  arta  contemporana
 internationala  (instalationisti  3 D,  femei,  desenatori,  arta  internetista,
 instalatii  video  etc.etc.).  Aparent,  totul  functioneaza.  Asperitatile  sunt
 cizelate  cu  grija,  domeniile  -  acoperite,  presupunerile  -  justificate.  Dar
 care-i  realitatea  acestei  tinere  generatii  construite,  "asteptate",  in
 slangul  COTIDIANUL-ui?  Ce  au  in  comun,  de  pilda,  Attila  Tordai  si  Dumitru
 Gorzo,  Vlad  Nanca  si  Mona  Vatamanu,  Roman  Tolici  si  Stefan  Cosma???  O  spun
 fara  ezitare:  chiar  nimic.
    Eu iar fac un salt spre generalizare. Daca doua sisteme nu ar avea nimic comun ar insemna ca ar fi total izolate. Lucru imposibil dupa legile fizicii. Poate ca nu e cel mai bun argument, insa eu cred ca macar pentru faptul ca reprezinta o anumita varsta au ceva in comun. Si apoi, nu uita ca ei au fost prezentati ca niste artisti out of order. Tocmai faptul ca nu canta in acelasi cor era scos in evidenta.
   Doar  strategiile  "hei-rupiste"  de  la  COTIDIANUL
 pot  lua  in  calcul,  si  pune  si  pe  hirtie,  similitudini,  empatii  si  afinitati
 dintre  cei  enumerati...

 Iata  un  moment  in  care  trebuie  sa  discutam  serios  nu  numai  despre  felul  in
 care  presa  manipuleaza  in  general,  dar  avem  un  caz  concret  de  imbecilizare,
 care  trebuie  urgent  amendat  si  invalidat.
    Presa! Eu am avut un pic de contact cu ea si iti pot spune ca e infecta. Si chiar calcatoare peste cadavre. Daca arta sau critica de arta sau orice altceva prezinta si face cunoscuti artistii functioneaza dupa legile unui fair-play iluzoriu atunci arta chiar pierde batalia cu mercenarii din publicitate. Daca nu luptam cu armele ei lumea contemporana ne zdrobeste.

    Toate bune
    Gabriel Baldovin
   http://www.baldovin.as.ro/