vladimir bulat on Mon, 15 Aug 2005 14:56:39 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Pavilionul romanesc: persiflat!

 SURSA: http://www.jurnalul.ro/articol.php?id=3674

Cum se cuvine sa injuri Europa
de Tudor Octavian

La Bienala de la Venetia din acest an, Romania a fost reprezentata de un
venetic cu nume de supa ? Knorr ? de care, cu exceptia celor catorva snobi
si emancipati din cercul sau de amici bucuresteni, n-a auzit nimeni in
Romania.

In pavilionul nostru, Daniel Knorr a expus Nimic. Exista o intreaga teorie
a absentei. Deoarece in artele plastice contemporane palavrageala criticii
a luat-o inaintea creatiei de atelier, neantul conceput si semnat de Herr
Knorr are parte de un catalog, scund, dar gros cat o biblie de buzunar de
909 pagini. Cum s-ar zice, Daniel Knorr a expus o teorie a artei de a nu
expune Nimic, sustinuta, prin texte, de o multime de preocupati in
chestiunea imaginii Romaniei in lume.

N-as fi scris despre aceasta ultima mare cacealma cosmopolita, patronata de
Ministerul Culturii si Cultelor, fiindca nu-i deloc sanatos sa ti-i pui in
cap pe smecheri si pe frustrati. Sunt multi, sunt motivati si beneficiaza
de o conjunctura internationala atat de favorizanta, ca e mai sanatos sa-ti
vezi de treburi si sa astepti consolat sfarsitul lumii.

Pe langa dizertatiile sustinatorilor neantistului Knorr, catalogul
pavilionului Romaniei la Bienala de la Venetia contine si 330 de pagini cu
fotografii semnate de acelasi: de la o nunta sordida tiganeasca, de la un
concert pentru amatorii de formatii hard, la fel de sordid ca si nunta,
vederi panoramice dintr-un Bucuresti de blocuri sordide, precum si un
fotoreportaj cu rapperi de culoare din New York, atat de plin de personaje
sordide, ca poti sa le crezi tot din Romania. Iar ca demonstratia
ideologica sa fie completa, individul care a purtat steagul Romaniei la
Venetia, in cel mai mediatizat spectacol al artelor plastice de azi, a
solicitat-o sa-si publice in catalog versurile dedicate Europei si Romaniei
pe Nicoleta Esinescu din Chisinau.

Poemul ei se cheama "Fuck you, Eu.ro.Pa!", si versurile inchinate Europei
si noua de iritata din Chisinau, pe cheltuiala Ministerului Culturii si
Cultelor de la Bucuresti, contin metafore precum: "Fuck you, America! Fuck
you, Europa! De ce fuck! Nici de injurat nu mai injuri in limba ta!
Baga-te-as in pizda ma-tii, America! Baga-te-as in pizda ma-tii, Europa!
Baga-te-as in pizda ma-tii de fuck!". Poemul mai are cateva versuri
interesante. Si pentru ca foarte probabil fosta doamna ministru Mona Musca
si domnul secretar de stat Virgil Stefan Nitulescu, ale caror nume apar in
catalog ca patroni ai manifestarii "Daniel Knorr. European Influenza 2005",
din partea Guvernului Romaniei, nu le-au citit, le infatisam cu acest
prilej: "Tata, trebuie sa-ti spun ceva. Ce a facut patria mea pentru mine?
Tata, mie nu-mi place in cur. Asta imi aminteste de patrie", "Domnule,
stiti, eu sunt somer. Nu aveti intamplator nevoie de producatori? Sau de
donatori? Nici nu stiu cum sa zic... Ca eu m-as caca cu placere pe intreaga
voastra Europa".

Supararea poetei, in felul ei, legitima, nu m-ar sesiza in nici un fel,
daca nu s-ar produce in numele Romaniei si pe cheltuiala Romaniei. Aici e
ratiunea acestui articol, ca suntem si injurati, si cu banii luati. Fiecare
e liber sa aiba ce idee pofteste despre vizaviul Romaniei cu Europa. Pe
banii sai si in nume personal, oricine are dreptul sa se istoveasca
injurand. Nu insa si pe banii unui Guvern, intr-o imprejurare de prestigiu,
care angajeaza demnitatea unui Minister din Romania. Nu e vorba de
nationalism bigot, ci pur si simplu felul in care se risipesc niste bani,
de bun-simt si de clarificarea unor interese nationale.