vladimir bulat on Sat, 7 May 2005 15:56:18 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Spencer Tunick: interviu

Spencer Tunick: goliciunea abstracției

Înainte de filmări le arătați paricipanților în ce poză să stea. Cum
reușiți să corectați atunci când cineva nu pozează corect?

Când sute de oameni pozează după indicațiile mele, iar doi din ei fac ce le
trece prin cap, trebuie să intervin cu ajutorul unei porta-voce și să le
explic că nu e locul aici să-și exerseze abilitățile yoghine, și atunci se
străduie să facă cum le spun...

O întrebare mai tehnică: unde este stocată cantitatea asta imensă de haine
pe care cei angajați să pozeze le scot de pe ei?

Simplu, se adună în chiar preajma locului unde facem filmările. Am folosit
o imagine din asta să ilustrăm una din invitațiile la expoziție: în loc de
nuduri, cartolina arăta un maldăr imens de veșminte abandonate, lăsate de
jos.

Cum găsiți voluntari pentru filmări?

Lucrez mereu la invitația unor muzee sau a unor spații de artă
contemporană, care se și ocupă de mediatizarea instalației și de selectarea
modelelor. Muzeul respectiv pregătește întregul material care anunță
acțiunea, iar cei doritori să pozeze – își lasă adresele de e-mail. După
filmări – cei care au participat primesc câte o fotografie și invitație la
deschiderea expoziției.

Nu considerați ceea ce faceți ca fiind fotografii, și preferați să nu vă
numească nimeni un fotograf sau artist-fotograf. În ce constă diferența
principială dintre un fotograf și un artist care lucrează cu mediul
fotografic?

Există o minimă dar esențială diferență. Cine este Cindy Cherman, de pilda
– fotograf sau artist? Este artist, evident. Totul depinde de intențiile
autorului. Eu personal nu lucrez ca un fotograf: nu mă interesează nudurile
omenești în sine. Le folosesc pe acestea pentru a crea cu ele abstracțiuni.
Ele sunt ca niște tușe, sau mai bine  - ca și culorile într-un tablou.

Prin urmare, lucrați cu o...

instalație, exact. Într-un moment anume aceasta se configurează într-o
formă ideală, și trebuie documentată. Atunci intră în funcțiune camera de
filmat sau aparatul foto.

Participă și copii în aceste mitinguri puse la cale de dumneavoastră?

Dacă vă uitați cu atenție la lucrarea mea făcută la Barcelona veți vedea că
sunt și copii acolo. De regulă părinții care pozează în instalațiile mele
își aduc și copiii.

Intenționați să lucrați și pe viitor cu figura umană nudă?

Absolut așa. Asta este modalitatea mea de lucru, tehnica mea (my media). Nu
mă limitez exclusiv la nuditatea umană (lucrez acum la o serie de lucrări
unde alternez trupuri goale cu unele îmbrăcate), dar ea e importantă pentru
mine ca un izvor de sinceritate și energie pozitivă.

SURSA: http://www.gif.ru/themes/personality/spencer-tunick/

Interviu de Natasha Milovzorova

Imagini la:
http://spencertunick.com