Cosmin Costinas on Mon, 11 Oct 2004 16:17:11 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] one sad month ago...

Nu-l vazusem niciodata dar stiam ca trebuia sa intilnesc pe peronul garii un baiat frumos si foarte slab si mi se mai spusese ca trebuia sa ma uit dupa trasaturile discrete ale evreilor ashkenaziti. Din mailuri si de la telefon imi facusem impresia (falsa) a unui baiat scund. L-am recunoscut de la distanta, dar mai degraba dupa aerul de occidental coborit singur in gara din Cluj de pe expresul foamei de Iasi, intr-una dintre cele mai toride zile ale verii 2004. Pe taxi imi explica ca suportase destul de usor calatoria, dupa ce se imunizase la trenurile din Est intr-o vacanta de la 14 ani, din ’94, cu trenul prin Bielorusia. Acea vacanta il facuse sa nu se atinga de nici un autor stingist pina la 17 ani.

La mine isi despacheta in graba bagajul ticsit cu cataloage primite la Iasi unde facuse prima vizita de research dupa ce fusese numit cocurator al Perifericului 2005. Imi intinse ultimul Beaux-Arts in care editase dosarul despre turismul global. Era tema expozitiei lui, planuita sa inceapa in toamna 2004, la Amsterdam, Trnava, Dubrovnik si Teheran.

Imi povesti de Teheran. Imi fuma tigarile lights rupindu-le filtrul. La Teheran fusese primit cu un fast obscen, fiind unul dintre putinii curatori occidentali veniti cu o expozitie la muzeul de arta contemporana format pe baza colectiei sahului. Fusese plimbat prin odaile interzise ale palatului, fumase narghilele cu iasomie si strinsese un grup de tineri artisti iranieni cu care programa o expozitie toamna asta la New York. Imi povesti amuzat cum poate fi pacalit ministerul iranian al culturii pentru a sustine expozitii subversive din Manhattan. Ridea cu pofta, sonor, cumva neasteptat pentru trupul lui fragil. Nici macar numele lui de familie nu fusese o problema. Atunci imi spuse ca pe linga singele sefard, linia paterna trecuse cindva prin nordul transilvaniei si ca bunicul sau mai vorbea un idish colorat cu injuraturi unguresti si romanesti.

Mai vorbiram despre bucatariile lumii, despre vinuri si despre femei, despre steagul lui Mircea Cantor arborat pe balconul meu si despre stencilul lui Stefan Cosma de linga el, despre Marlene Dietrich si despre femei, despre Fahrenheit 911 care ne ingretosase pe amindoi si despre Susan Sontag pe care ne-am certat indelung.

In seara aceea urma sa mergem la petrecerea burlacilor pentru Mircea C. Imi imprumuta lama de ras. Se taie adinc dedesubtul barbiei. Zimbi si imi spuse ca intotdeauna l-au bine dispus singerarile usoare si ca medicina n-a inventat nici un leac mai puternic pentru melancolie dupa lasatul de singe medieval.

La cina de pe o terasa ne-am amuzat de wannabes din lumea artei si de stupiditatea miturilor cu Wunderkinder. Comenta ceea ce un curator ( suficient de cunoscut si de mainstreamish pentru ca o apreciere de acest gen sa flateze pe oricine ) spusese despre el, ca la 24 de ani devenise aproape o legenda la Paris. Legendele nu sint niciodata oameni vii, imi spuse, apoi glumi intr-o franceza dialectala din nord.

Ziua urmatoare pleca la Tg- Mures unde peste inca o zi avea sa fie nunta lui Mircea Cantor si a Gabrielei Vanga. Lucurile lui ramasesera imprastiate prin camera mea. N-am rezistat tentatiei de a-i rasfoi pasaportul murdar si indoit, uitat pe masuta de cafea.

In dupa-amiaza nuntii, pe un ostrov de pe Mures, il gasesc pe Amiel intr-o camasa alba impecabila, intins sub un copac. Imi facu cu mina, imi spusese ca ii veni o idee nebuneasca pentru Perifericul de la anul.

Pleca inainte de sfirsitul nuntii, spre Bucuresti-Paris-Creta.

Citeva saptamani mai tirziu, sms de la Mircea C. Ai aflat the big pain, nu?E asa d neimaginabil. Amiel Grumberg s-a sinucis in dimineata zilei de 9 septembrie la Amsterdam.

 also check:

www.versionmagazine.com

vote.yahoo.com - Register online to vote today!