Gerda de Hoyer on Tue, 2 Mar 1999 19:39:24 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: 6 maanden cel voor taartgooiers

Voorwoord: als iemand geen trek heeft in deze discussie op deze lijst, geef
dan een seintje, dan zet ik hem met liefde prive voort....

Lijkt

> Nee, dat kan waarschijnlijk niemand je uitleggen. De 'zin' van zo'n
> actie snap je, of je snapt het niet.

Voor iedere actie dien je verantwoording te kunnen afleggen, zowel naar
jezelf al;s de achterban als het slachtoffer. Dat wil je ook, anders zou je
niet zo'n openbare actie voeren! Dat doe je toch om iets te bereiken? Zo'n
actie moet dan toch ZIN hebben?

> Misschien helpt het echter als je weet dat die taarten niet zomaar naar
> 'mensen' gegooid worden, maar naar machthebbers waar een gegronde reden
> voor bestaat. Die wordt ook altijd duidelijk gemaakt bij de taart-actie,
> (zoals je had kunnen lezen in het specifieke geval van de burgemeester
> van San Francisco). En dat werkt ook: de acties trekken enorm de
> aandacht en daarmee de achterliggende reden ook.

Een oorzaak-gevolg redenering die niet op gaat. De sensatie van de actie
trekt aandacht, niet jullie achterliggende gedachte. Is er ooit wel eens
n.a.v. zo'n actie een *serieus* gesprek geweest met bv. de reguliere media?
Ik denk dat je met zo'n actie je doel voorbij schiet.

> De Amerikaanse actiegroep heeft een hele serie 'taartaanslagen'
> uitgevoerd tegen directeurs van multinationals die bezig zijn met het
> ontwikkelen van genentechnologie, bijvoorbeeld.

Effect?

Het werpen van een taart
> is een van de wapens die actiegroepen ter beschikking hebben om zich te
> verweren tegen de activiteiten van die machthebbers. Toegegeven; het is
> maar een mager antwoord op het machtsmisbruik van dit soort mensen, en
> het levert ook nog wat lol op; voor de uitvoerders en de toeschouwers
> (als ze tenminste wat gevoel voor humor hebben). Je kunt ook
> handtekeningen inzamelen, of een mitrailleur leegschieten, of alles
> gewoon z'n gang laten gaan, als je dat liever hebt.

Dus dat zijn de vier opties voor actievoeren? beetje mager....
Maar serieus: ik zie niet in op wat voor een manier je je verweert tegen de
activiteiten van een machthebber en machtsmisbruik door taarten te gooien.
En op vele vele andere manieren kan je je leven in dienst stellen van het
kritiek uiten op die machthebbers, maar dan op een meer constructieve
manier (ik ga hier niet allemaal opnoemen wat).
Er wordt opgeroepen tot een taart-gooi-actieweek, naar 'zakenmannen en
burgemeesters'. Waarom gaan jullie er bij voorbaat en per definitie van uit
dat iemand 'fout' is, alleen omdat hij/zij een machtspositie bekleed? Het
hard roepen dat een bepaald slag mensen fout is en dat illustreren met een
taart zegt mij niet zoveel. De macht wordt daarmee niet gecontroleerd, die
likken hun vingers af en gaan rustig verder.
Je krijgt aandacht, je kan zo in de Jerry Springer show, en daarvan weten
we allemaal dat het ook niet om de inhoud gaat. Als je echt serieus bent
met het veranderen van de maatschappij, dan, nogmaals, wat is het nut van
dat taartengegooi?

> Misschien kun je in ruil uitleggen wat je met de dijenkletser
> 'taart-fascisme' bedoelt?

Gelukkig vat je het op als een dijenkletser.... :-)
Daarmee doel ik op het autoritaire beginsel dat in dit soort acties
besloten zit.
En het feit dat, als je tegen het taartengooien bent, jedoor een harde kern
van actievoerders in het hokje van 'de tegenstander' wordt gedouwd. Het
fanatisme.
Een golf van taartaanslagen op zakenmannen en burgemeesters. Tja....

Groet,
Gerda

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder