kees/ventana on Tue, 2 Mar 1999 03:55:26 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: 6 maanden cel voor taartgooiers

"Gerda de Hoyer" <lafrance@dds.nl> writes:

> Inderdaad een absurde straf voor zo'n vergrijp.
> Maar zou iemand me kunnen uitleggen wat het doel is van het gooien met
> taarten naar mensen? Worden daardoor je uitgangspunten beter gehoord? Lijkt
> me niet.
> Niemand vraagt zich af wat nou de achterliggende gedachte is van het gooien
> met een taart op een bepaald persoon. Dus wat is het nut, behalve een
> beetje lol?
> Of zijn we op weg naar het 'taart-fascisme'?
>
> Groet,
> Gerda

Nee, dat kan waarschijnlijk niemand je uitleggen. De 'zin' van zo'n
actie snap je, of je snapt het niet.
Misschien helpt het echter als je weet dat die taarten niet zomaar naar
'mensen' gegooid worden, maar naar machthebbers waar een gegronde reden
voor bestaat. Die wordt ook altijd duidelijk gemaakt bij de taart-actie,
(zoals je had kunnen lezen in het specifieke geval van de burgemeester
van San Francisco). En dat werkt ook: de acties trekken enorm de
aandacht en daarmee de achterliggende reden ook.

Voor mensen die niet makkelijk een paar ton op tafel kunnen leggen om
een advertentie in de kranten te plaatsen, is het actiemiddel geschikt
om hun kritiek onder de aandacht te brengen. Het politieke taarten
heeft een lange geschiedenis, die ook vaak te boek gesteld is (zie
daarvoor websites in eerdere berichten). Het is een van de middelen om
'in te breken' op de normale berichtgeving en de eindeloos saaie
toespraken van machthebbers te verstoren.

De Amerikaanse actiegroep heeft een hele serie 'taartaanslagen'
uitgevoerd tegen directeurs van multinationals die bezig zijn met het
ontwikkelen van genentechnologie, bijvoorbeeld. Het werpen van een taart
is een van de wapens die actiegroepen ter beschikking hebben om zich te
verweren tegen de activiteiten van die machthebbers. Toegegeven; het is
maar een mager antwoord op het machtsmisbruik van dit soort mensen, en
het levert ook nog wat lol op; voor de uitvoerders en de toeschouwers
(als ze tenminste wat gevoel voor humor hebben). Je kunt ook
handtekeningen inzamelen, of een mitrailleur leegschieten, of alles
gewoon z'n gang laten gaan, als je dat liever hebt.

Misschien kun je in ruil uitleggen wat je met de dijenkletser
'taart-fascisme' bedoelt?

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder