Marie-Jose Klaver on Mon, 3 Nov 1997 14:09:17 +0100 (MET)

nettime-nl: Briefkaart uit Silicon Valley

Briefkaart uit Silicon Valley

Silicon Valley was een van de weinige plaatsen die me tijdens de
aardrijkskundelessen op school interesseerden. Een gebied dat zoveel
hoogopgeleide mensen trok, moest wel heel interessant zijn, dacht ik. Dat
mijn lerares graag dia's van haar vakantiereizen naar Indonesie en Afrika
vertoonde omdat het daar zo mooi was, begreep ik wel, maar boeiend vond ik
de plaatjes van tropische regenwouden en bazars niet.
Toen ik in mijn werk steeds meer met computers en Internet te maken kreeg,
kwam Silicon Valley steeds dichterbij. Bijna alle Internetsoftware is in
Silicon Valley bedacht en gemaakt. Mijn browser komt uit Mountain View en
het programma waar ik webpagina's mee maak draagt de naam van een straat
langs de kust van Californie. Ook veel van de zoekdiensten die ik raadpleeg
zijn in het gebied tussen San Francisco en San Jose gevestigd. Alta Vista
in Palo Alto, Yahoo! eerst in Stanford en nu in Santa Clara.
Voor mensen die iets met computers en Internet te maken hebben is Silicon
Valley, dat zijn naam dankt aan silicium - de grondstof voor chips - en de
ligging in de Baai van San Francisco, een waar mekka. Op Internet gebied
heeft Silicon Valley een paar jaar voorsprong op Nederland. Minister Wijers
van Economische Zaken werd er onlangs op uit gestuurd om in Silicon Valley
te kijken hoe Nederland zijn achterstand op de elektronische snelweg kan
inlopen.
De nieuwste ontwikkeling is draadloos Internetten. Verschillende providers
bieden sinds kort Internetverbindingen per satelliet aan zodat je ook
onderweg altijd online kunt zijn.
Dat Silicon Valley ook een erg mooi gebied is, met een prachtige natuur en
een aangenaam klimaat, ontdekte ik pas toen ik er naar toe ging. Het mooie
weer is vast een van de oorzaken van het economische succes van de Bay
Area. De palmen groeien er de hemel in, evenals de salarissen voor jonge
software engineers. Een jaarsalaris van 100.000 dollar is hele gewoon voor
een beginnend programmeur.
Technologie wordt de jeugd van Silicon Valley met de paplepel in gegoten.
Op een mooie zondagmiddag wemelde het in het Tech Museum in San Jose van de
jonge onderzoekertjes die met hun ouders naar de Robot Zoo, een
tentoonstelling over robotmodellen van dieren, kwamen kijken. Scholen
worden door vaders en moeders, die bijna allemaal in de informatie- en
communicatietechnologie werkzaam zijn, voorzien van computernetwerken waar
menig Nederlands bedrijf jaloers op zou zijn.
Niet iedereen is succesvol in de Valley. Wie bij een bedrijf werkt dat het
even iets minder goed doet, staat zo op straat. Wie na zijn ontslag niet
snel weer een baan vindt, wat voor sommige werknemers niet meevalt omdat
hun programmeerkennis verouderd is en bijscholing nagenoeg onbetaalbaar is,
loopt het risico dat hij letterlijk op straat terecht komt. In de steden
zie je veel daklozen. Ze zien er anders uit dan bij ons; minder
verwaarloosd en verslaafd. Ze zijn niet dakloos omdat ze aan de drank of de
heroine zijn, maar omdat er geen sociaal vangnet bestaat. Zo makkelijk als
het is om een investeerder met een paar miljoen voor je nieuwe bedrijf te
vinden, zo moeilijk is het om een uitkering te krijgen als je ontslagen
bent.
Sociaal onrecht is een hoge prijs voor technologische vooruitgang.

MARIE-JOSE KLAVER

Robot Zoo: www.sgi.com/robotzoo

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder