ravage on Fri, 25 Sep 2015 17:28:08 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Boektrecensie: De cartografie explosie

De afgelopen jaren is cartografie populairder dan wij ons kunnen herinneren. Simon Garfield schrijft ergens aan het einde van zijn boek On the Map: 'A short walk from the British Museum will take you to to Stanfords in Covent Garden, where the gift items suggest that cartography has reached unprecedented levels of hipness.'

In deze tijd waar cartografie en data visualisatie (infographics) in elkaar overlopen, schijnt alles mapable te zijn, in kaarten omgezet te kunnen worden. Je kan een dataset over de gemiddelde temperatuur in de zomermaanden combineren met de verkoopcijfers van een bepaald drankje. Koppel daar de geografische verspreiding van dat drankje aan en voilà, een kaart is gemaakt.

Met de nieuwe technologische hulp van onze computers kunnen die datasets meer dan voorheen in prachtige kaarten worden vormgegeven en hoeven we geen saaie staafdiagrammen meer te doorgronden. Deze moderne kaarten vertellen meer dan de (land)kaarten die ik me uit mijn jeugd herinner, het zijn verhalen. En logisch dat verhalen spannender zijn dan tweedimensionale kaarten waar wegen en huizen en bergen op staan getekend.

http://www.ravage-webzine.nl/2015/09/25/de-cartografie-explosie/