Geert Lovink on Sat, 4 Oct 2014 13:01:55 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Uitnodiging première: Zen & the Art of Peacemaking

Uitnodiging première/Invitation premiere
Zen & the Art of Peacemaking

Special guest  Kazuaki Tanahashi

Zen & the Art of Peacemaking

Als ik schrijf, dan ben ik schrijver, en als ik schilder, dan schilder ik’. Aldus Kazuaki Tanahashi, zenleraar, kunstenaar, kalligraaf, schrijver en vredes-activist. Als vertaler van de Japanse filosoof Dogen wordt hij wereldwijd vereerd.
Kazuaki Tanahashi is actief in de Verenigde Staten, naast tentoonstellingen van zijn kalligrafische schilderijen is ‘Kaz’ al tientallen jaren vredes- en milieuactivist. In 2000 richtte Kaz  ‘A World Without Armies’ op en hij is een van de fellows van de World Academy of Art and Science.

Zen & the Art of Peacemaking onderzoekt de drijfveren van Kaz’ kunst, zijn activisme, de relatie met zijn vader, een oorlogsheld, en zijn leermeester Morihei Ueshiba, de oprichter van Aikido. We bezoeken het Zen Center in San Francisco, waar Kaz zich in 1977 vestigde, en zijn kalligrafie-workshop in het Tassajara Zen Mountain Center. We gaan op zoek naar Kaz’ roots in Japan bij de Hewa Church of Peace, een Shintu temple opgericht door zijn vader, en in zentempels in Kyoto. We ontmoeten zijn vrienden en zien hoe zijn materialen, inkt en penselen, met de hand worden gemaakt. Zijn kunst, het leven en het vredesvuur dat in hem woedt, zijn één.

De film gaat zondag 5 oktober om 17.30 uur in EYE in premiere.
Na de film een Q&A met Kazuaki Tanahashi & regisseuse Babeth VanLoo.

The film will be shown on Sunday, October 5th at 17:30 in EYE.
After the film, a Q & A with Kazuaki Tanahashi & director Babeth VanLoo.

Er zijn kaartjes te koop bij de kassa! Of Online ticket kopen: https://www.eyefilm.nl/films-en-exposities/bffe-zen-and-the-art-of-peacemaking-kazuaki-tanahashi?program_id=11666663. Je moet je wel registreren bij EYE om online tickets te kunnen kopen. ( For online tickets purchase you have to register with EYE)