Ot van Daalen on Thu, 9 Jun 2011 10:10:17 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Netneutraliteit: alleen puur economisch eigenbelang?

On 06/09/2011 07:54 AM, theo ploeg wrote:
> Goede aanvulling, Karin. Toch vrees ik, en dat zou ik liever niet doen, dat Bjorn de vinger op de zere plek legt. Netneutraliteit komt er omdat er het idee is ontstaan dat mensen te veel gaan betalen, ze een poot wordt uitgedraaid. Dat kan ik begrijpen. Politiek is allang geen politiek meer, maar gaat om het managen van het economisch proces (heel vrij naar Zizek). Dat er nu een wet komt voor netneutraliteit is zeer lovenswaardig, maar de reden waarom is een foute. Er zou een ideologische grondslag moeten zijn voor de wet. Die is er nu niet. Wat mij betreft is netneutraliteit nu een volstrekt opportunistisch toegepast speeltje door de politiek. En dat verdienen het begrip, het web en wij niet.

Ik kan me iets voorstellen bij de onvrede over de *aanleiding*, maar
onvrede over de *uitkomst* is vooralsnog onterecht (als de Tweede Kamer
dinsdag inderdaad het netneutraliteitsamendement steunt). In de
toelichting bij de laatst gepubliceerde versie van het amendement (het
zal daarna niet veel gewijzigd zijn) wordt het belang van
informatievrijheid voorop gesteld:

https://www.bof.nl/live/wp-content/uploads/Amendement-van-het-lid-Verhoeven-c.s..pdf