Ron Peperkamp on Wed, 16 Feb 2011 02:38:30 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Lekken bij Wikilekken: 'n mooie boel!

Hallo Merijn en andere nettimers,

Ik weet niet of ik met mijn lilliputter-geest het gewenste niveau kan halen,
maar laat ik met de volgende stellingen op z?n minst een poging doen de
discussie een piepklein stapje hoger te brengen:

1. Wikileaks verdient onze onvoorwaardelijke steun omdat zij de bestaande
(m.n. Amerikaanse) macht uitdaagt. Die macht is namelijk per definitie
pervers en verdient het om te allen tijden en met alle mogelijke middelen
onder druk te worden gezet.

2. Wikileaks mag ooit zijn opgezet als veilige postbus voor het droppen van
informatie, maar iemand is daar al snel tot het inzicht gekomen dat neutrale
informatie een mythe is. Informatie verleent iemand macht om dingen te
veranderen. In het geval van Wikileaks vanzelfsprekend met de nobelste
bedoelingen.

3. Assange verdient onze bewondering omdat hij goed begrepen heeft dat je in
het huidige mediatijdperk alleen met theatrale middelen politieke
veranderingen teweeg kan brengen. Domoren die dat niet begrepen, heeft hij
volkomen terecht uit de organisatie gezet.

4. Versimpeling en uitvergroting zijn inherent aan theatraliteit. Evenals
het wegsnijden van hinderlijke details. Zaken als per abuis (?) openbaar
gemaakte namen van informanten, mislukte vredesonderhandelingen en
geschonden internationale relaties moeten dan ook maar als 'collateral
details' worden beschouwd.

5. Eén misstand aantonen is een incident. Duizenden potentiële misstanden
publiceren is echte politieke macht. Zolang het doel legitiem (en de vijand
heel groot) is (zie stelling 1), zijn alle vragen naar controle op die macht
absurd en niet ter zake doende.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar zoals gezegd zit ik deze dagen erg
krap in mijn tijd en bovendien lijkt het mij wel duidelijk wat ik hier
probeer duidelijk te maken.

Groet,
Ron

Ron Peperkamp