Ron Peperkamp on Wed, 15 Dec 2010 16:14:50 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] De 12 Thesen, de NRC, en Wikileaks

Beste Paul,

Je hebt helemaal gelijk: in het zwijnenvoer zitten inderdaad een paar
glanzende pareltjes verstopt. Maar dat is natuurlijk precies het punt. Ik
blijf erbij dat onder het mom van 'kaal bronmateriaal' publiceren, een
enorme bak rotzooi over de schutting gooien, niet zoveel bijdraagt aan
democratische proces. En het beroep op hulp van de gemeenschap om
gezamenlijk deze berg van informatie door te spitten, lijkt mij louter een
gelegenheidsargument. (In dit verband is het gebruik van de term 'wiki'
overigens ook vrij misleidend). Doel is hier duidelijk iets anders, nl.
spektakel - dat is waar Patrice en Geert  in hun artikel op wezen.

Nu kan spektakel soms helpen om belangwekkende zaken zichtbaar te maken of
onder de aandacht te brengen. Maar niet altijd. Interessant is daarom de
vraag in hoeverre het democratische proces met het spektakel van Wikileaks
geholpen is. Ik probeer er slechts op te wijzen dat je deze vraag niet
eenvoudigweg kan afdoen met de opmerking dat alle waarheid, in elke
verpakking en onder alle omstandigheden altijd goed is - een hopeloze
simplificatie die ik (ook hier) in veel reacties proef.

Een hele andere kwestie is hoe men nu probeert de organisatie Wikileaks en
de persoon Assange in diskrediet te brengen. Maar ik denk dat de leden van
dit forum alle technieken van spin en framing wel zullen herkennen. En dat
lijkt mij verder ook niet zo interessant.

Met vriendelijke groet,

Ron Peperkamp
E: ron@peperkamp.nl
M: +31 (0)6 - 1226 3331