Ron Peperkamp on Wed, 15 Dec 2010 03:23:12 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] De 12 Thesen, de NRC, en Wikileaks

Merijn,

Ik heb mijn omgeving nog nooit horen klagen over mijn tekort aan onbestemde
gevoelens jegens het buitenlandse beleid van de Amerikaanse (en overigens
ook de Nederlandse) regering. Integendeel zou ik bijna zeggen...

Maar mijn gevoelsleven is hier natuurlijk niet van belang. Waar het om gaat
is de vraag of wij werkelijk gebaat zijn bij de acties van Wikileaks. Of om
het preciezer uit drukken: in hoeverre het democratische proces geholpen
wordt door de manier waarop Assange de gelekte informatie naar buiten
brengt. Die vraag heeft alles met de manier van opereren (lees: stijl) te
maken en dat is precies waar Patrice en Geert hun vinger op legden. Want
Assange kiest bewust voor een theatrale stijl en daarmee voor een
spectaculaire manier van journalistiek (en vooral: politiek) bedrijven.

Nu ben ik helemaal niet vies van theater en spektakel, maar op het moment
dat het politiek wordt, komen er toch ook wat andere zaken op het toneel te
staan. Ik noem maar een paar attributen: verantwoordelijkheid,
evenwichtigheid, opportuniteit, vertegenwoordiging, timing. Allemaal zaken
die 'klare' politiek inderdaad lastig maken en daarom is het ook zo
verleidelijk om ze eenvoudig terzijde te schuiven. "De waarheid moet maar
eens gezegd worden!" Die uitspraak hebben we eerder uit een hele andere hoek
gehoord. De waarheden die daar werden verkondigd, kunnen we ondertussen
dromen. Maar welke waarheid wordt hier nu door Wikileaks onthuld?

Ik had in januari 2002 bijvoorbeeld heel graag de ambtsberichten tussen Den
Haag en Washington willen lezen. Niet omdat ik zo nieuwsgierig ben, maar
omdat het volkomen duidelijk was dat de volksvertegenwoordiging hierover
niet juist werd ingelicht. Toen was het democratische proces absoluut
gediend bij openbaarmaking van vertrouwelijke correspondentie. Maar welk
democratisch proces is gediend bij 'de waarheid' van een vertrouwelijke
kwalificatie van de amoureuze praktijken van Berlusconi? Of de onthulling
dat in China 'mensen dicht bij de top' hun buik vol hebben van die etters in
Noord Korea? Helemaal als deze twee waarheden tegelijkertijd en naast elkaar
worden gepresenteerd. Wisten we dat dan niet? Zeg nu zelf: iedereen weet
toch dat Shell alleen maar in Nigeria kan opereren bij de gratie van goede
relaties met de zittende machthebbers? En dat men dat op het State
Departement ook weet, is nu ook niet bepaald 'nieuws' te noemen. Dit is dus
geen journalistiek in de zin van controleren van de macht. Laat staan dat
het bijdraagt aan het moeilijke en ingewikkelde proces om aan praktijken als
die van Shell een einde te maken.

Doel is hier duidelijk niet het bevorderen van het democratische proces -
integendeel, het welbewust frustreren van het diplomatieke verkeer
bemoeilijkt dat proces alleen maar. Doel is hier in de eerste plaats
spektakel, keet trappen, glazen ingooien, Amerika in z'n hemd laten staan,
de waarheid! Wel, dat soort waarheid zal mij eerlijk gezegd worst zijn.

Met vriendelijke groet,

Ron Peperkamp
E: ron@peperkamp.nl
M: +31 (0)6 - 1226 3331