Patrice Riemens on Sat, 4 Dec 2010 10:07:23 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] 'publieke nieuwsvoorziening'

Tiz maar wat je onder publieke nutsvoorziening verstaat. In het
'gaullistisch' Frankrijk (zoals door generaal de Gaulle eerst na 1945 en
daarna tijdens zijn presidenstschap (1958-68) geregeld/verordend) was de
pers onafhankelijk, in prive handen, maar nietemin, want eeuwig
deficitair, direct en indirect zwaar gesubsidieerd (nominale posttarieven,
overheidsadvertenties enz.). De overheid, in de vorm van een regulerend
orgaan, zag er ook op toe dat diversiteit gewaarborgd werd en concentratie
tegengegaan. Dat gold de geschreven pers en die kon heel erg kritisch uit
de hoek komen (Mitterand ooit in France-soir "Gaullisme is een permanente
staatsgreep"). Radio en TV waren daarentegen ook een publieke
nutsvoorziening (met gedwongen nering in de vorm van het kijk en
luistergeld) maar geheel in handen en ten dienste van de overheid. Niet
voor niet was een vd slogan van mei '68 "L'Intox vient a domicile" (de
regeringsleugens worden bij u thuisbezorgd - op de tekening zag je een
paar glotzend voor hun TV toestel)

Dus tiz maar hoe je een en ander inricht. Dat de nieuwe regering nbu elke
rem op media concentratie heeft los gelaten is zeker geen goede
ontwikkeling...

Cheers, p+3D!