theo ploeg on Tue, 2 Oct 2007 17:49:04 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: Laura: De kennis van Wikipedia

interessante stellingname. ik geloof niet in waarheid, maar in geconstrueerde waarheid. ik ben dan ook een wetenschappelijk idealist en geen empirist. jij blijkbaar wel, Andreas Jacobs?

in dat geval stuit je wel op een probleem: evenals beeld is ook taal een een productiemiddel om jouw waarheid a-priori te constueren. wat maakt taal volgens jou een beter instrument dan beeld?

on topic: slap experiment van Laura @ MoM, maar ongewild is de kern van de zaak wel erg interessant. want: wat niet bestaat op het www - of sterker: geen hits geeft op google - bestaat niet (meer).

roept de non-places van Weber in gedachte. nu is het niet bestaan van subjecten/objecten die geen deel uitmaken van het gangbare discours iets van alle tijden, toch maakt het technische middel internet het er gemakkelijker op om subjecten/onderwerpen/etc buiten te sluiten.

toevalig heb ik zondag mijn Hyves-account verwijderd. ik voel dat een gedeelte van me is gestorven. een tijdje geleden stond er een interessant artikel in de Duitse De:Bug over het gebruik van MySpace: een dik jaar geleden duikelde iedereen over elkaar heen om een MySpace-account aan te maken want in de muziekbusiness is het al bijna letter: ik myspace dus ik besta.

tja, was er maar een goed, kritisch tijdschrift/webzine over nieuwe media in het Nederlands. we alleen Bright en dat staat volgens eigen zeggen voor fascinatie. tja ;-)

groet!

theo

Op 2-okt-2007, om 16:56 heeft ajaco c/o bid het volgende geschreven:

Oneens,
"de werkelijkheid"
niet zozeer iets dat ontsloten word, zoals jij het stelt, maar iets
dat "geproduceerd" wordt

Volstrekt mee oneens dus, de werkelijkheid wordt ontsloten, dhi is er
alvorens wij er kennis van kunnen nemen. (a priori , weet je wel). De
werkelijkheid die geproduceerd wordt door 'beeldmakers' is een valse
wekelijkheid , die alleen in onze perceptie ervaren wordt, alleen door
onze zintuigelijkheid wordt dit als waar ervaren.

Mocht je meer willen 'weten' over zulk soort zaken , raad ik je aan om je
terdege te orienteren op kennistheorie e.d. alvorens 'beelden' pogen te
maken.

Jammer genoeg is juist de slechte theoretische onderbouwing van
'designers' mede oorzaak aan de terreur v/d beeldcultuur .

Dit is niet persoonlijk bedoelt natuurlijk,

groet

Andreas Jacobs   Art-Ist

Oneens.

Kennis en beeld zijn dermate strijdig dat elke analogie mank loopt
in de
poging beiden onder een gemeenschappelijke noemer te vangen.

Dat doe ik dan ook niet. Ik zeg dat tekst en beeld in toenemende mate
gelijkwaardig worden in de productie en reproductie van kennis. De
scheiding die je aanbrengt tussen "kennis" en "beeld" lijkt me erg
kunstmatig. Het Egyptisch hierogliefenschrift is een op visuele
i.p.v. abstracte tekens gebaseerd schrift. Een goed voorbeeld, door
jouzelf aangehaald, van kennis (re)productie door beeld.

Bovendien – maar dan wordt het ingewikkeld – is "de werkelijkheid"
niet zozeer iets dat ontsloten word, zoals jij het stelt, maar iets
dat "geproduceerd" wordt. Beeld is in hoge mate verantwoordelijk voor
onze perceptie van de werkelijkheid.

    Hendrikjan Grievink
    www.hendrikjangrievink.web-log.nl

Op 2-okt-2007, om 15:56 heeft ajaco c/o bid het volgende geschreven:

Interessant, tot op zekere, beperkte hoogte, laagte zou ik eerder
willen
zeggen.

Kennis en beeld zijn dermate strijdig dat elke analogie mank loopt
in de
poging beiden onder een gemeenschappelijke noemer te vangen.

De dominantie van de beeldcultuur is mede daardoor een teken van het
verval van toegang tot kennis, om met Thoth te spreken: "waartoe het
schrift aan de mensen geven , zij zullen immers daardoor vergeten
wat ze
voordien onthielden".

Deze 'kennis' staat misschien wel , misschien niet, in een of andere
database op het internet , echter zij werd duizenden jaren geleden wel
opgetekend in een egyptisch geschrift.

Ontsluiting van kennisdragers dient slechts een doel, de werkelijkheid
beter te belichten. Metagegevens , gegevens over gegevens dus, zijn
een
soort professionele ruis die de werkelijkheid pogen te verdoezelen.

Andreas Jacobs - Archivaris

Interessante discussie. Wiki-bashing is voor mij niet zo spannend. Ik
zie het als een onvolkomen kennismachine, maar hetzelfde geld voor
traditionele encyclopedieën en andere bronnen van kennis. Voor
mijzelf kan ik alleen maar vaststellen dat een immense hoeveelheid,
in min of meerdere mate betrouwbare informatie tot mij komt. Vaak is
dat het beste wat ik heb, hoe spijtig je dat ook mag vinden.

Wat ik interessanter vindt, is dat er een nieuw soort kennis
ontstaat. Deze kennis is meer meta kennis, op zich geen nieuw concept
maar vandaag de dag wel verder gepopulariseerd dan ooit tevoren. Mijn
kennis van de postmoderne filosofen bijvoorbeeld hangt van wikipedia-
lemma's aan elkaar, maar hoe erg is dat? Als non-academicus ben ik
eigenlijk best wel blij toegang te hebben tot zoveel materiaal. Als
ontwerper houdt ik mij primair bezig met beeld en in die context is
het al helemaal glibberig om met kennis en betekenis om te gaan. Want
als je kennis van de wereld van wikipedia-lemma's aaneen hangt, dan
wordt tekstuele kennis een beeld voor mijn geestesoog. Wat gebeurt er
als ik er vervolgens als beeldmaker mee aan de gang ga?

In het boek "Fahrenheit 451" (1953) van Ray Bradbury wordt een
toekomstbeeld geschetst waarin informatie alleen nog maar zal bestaan
uit compendiums van compendiums van compendiums. Informatie wordt er
stelselmatig vernietigd om mensen niet in onzekerheid te brengen over
de dualiteit van het leven:

"If you don't want a man unhappy politically, don't give him two
sides to a question to worry him; give him one. Better yet, give him
none. Let him forget there is such a thing as war."

Als je dit boek leest als een waarschuwing tegen het verval van de
literaire cultuur, dan zul je behoorlijk pessimistisch over deze tijd
zijn. Beeld reproduceert zichzelf op een volstrekt andere wijze
(sneller, associatiever, emotioneler etc.) dan traditionele, op tekst
gebaseerde kennis. Nu kennis steeds verder esthetiseert moeten we
onszelf misschien afvragen wáár de kennis is, in plaats van wát de
kennis is. Om naar analogie van Sloterdijk te spreken. Heb ik even
opgezocht op Wikipedia.

Hendrikjan Grievink www.hendrikjangrievink.web-log.nl

    Hendrikjan Grievink
    www.hendrikjangrievink.web-log.nl

theos weblog @ theoploeg.wordpress.com cut.up.media @ www.cut-up.com [the art of living in a medialised landscape] -- cut.up.media p.o.box 313 2000 AH Haarlem The Netherlands ++31(0)6 24994955 --

"In the realm of culture, the new totalitarianism manifests itself precisely in a harmonizing pluralism, where the most contradictory works and truths peacefully coexist in indifference." Herbert Marcuse (1964)

"I feel like my heart is being touched by christ." Altered States (1978)