Hendrik-Jan Grievink on Tue, 2 Oct 2007 15:18:09 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: Laura: De kennis van Wikipedia

Interessante discussie. Wiki-bashing is voor mij niet zo spannend. Ik zie het als een onvolkomen kennismachine, maar hetzelfde geld voor traditionele encyclopedieën en andere bronnen van kennis. Voor mijzelf kan ik alleen maar vaststellen dat een immense hoeveelheid, in min of meerdere mate betrouwbare informatie tot mij komt. Vaak is dat het beste wat ik heb, hoe spijtig je dat ook mag vinden.

Wat ik interessanter vindt, is dat er een nieuw soort kennis ontstaat. Deze kennis is meer meta kennis, op zich geen nieuw concept maar vandaag de dag wel verder gepopulariseerd dan ooit tevoren. Mijn kennis van de postmoderne filosofen bijvoorbeeld hangt van wikipedia- lemma's aan elkaar, maar hoe erg is dat? Als non-academicus ben ik eigenlijk best wel blij toegang te hebben tot zoveel materiaal. Als ontwerper houdt ik mij primair bezig met beeld en in die context is het al helemaal glibberig om met kennis en betekenis om te gaan. Want als je kennis van de wereld van wikipedia-lemma's aaneen hangt, dan wordt tekstuele kennis een beeld voor mijn geestesoog. Wat gebeurt er als ik er vervolgens als beeldmaker mee aan de gang ga?

In het boek "Fahrenheit 451" (1953) van Ray Bradbury wordt een toekomstbeeld geschetst waarin informatie alleen nog maar zal bestaan uit compendiums van compendiums van compendiums. Informatie wordt er stelselmatig vernietigd om mensen niet in onzekerheid te brengen over de dualiteit van het leven:

"If you don't want a man unhappy politically, don't give him two sides to a question to worry him; give him one. Better yet, give him none. Let him forget there is such a thing as war."

Als je dit boek leest als een waarschuwing tegen het verval van de literaire cultuur, dan zul je behoorlijk pessimistisch over deze tijd zijn. Beeld reproduceert zichzelf op een volstrekt andere wijze (sneller, associatiever, emotioneler etc.) dan traditionele, op tekst gebaseerde kennis. Nu kennis steeds verder esthetiseert moeten we onszelf misschien afvragen wáár de kennis is, in plaats van wát de kennis is. Om naar analogie van Sloterdijk te spreken. Heb ik even opgezocht op Wikipedia.

Hendrikjan Grievink www.hendrikjangrievink.web-log.nl