Tjebbe van Tijen via Chello on Mon, 23 Oct 2006 06:09:07 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: burger meetsysteem

Ik heb de web site van die club al eens bekeken Marleen

al meerdere malen heb ik zulke systemen gesuggereerd, laatst nog na de geluidsterreur van de Uitmarkt...

zelfs kortgelden eens via de telefoon gesproken met een welwillende dame van de deelraad binnenstad...

Tijdens de laatse Uirmarkt heb ik met een geleende decibel meter en op de meest simpele, maar toch visuele wijze geprobeerd om weer te geven hoe onder de noemer van cultuur omwonenden met geluidsterreur geconfronteerd worden, waarbij de overheid geen enkele greep heeft op wat er gebeurd en de versterker-schuivers - ondanks alle regelgeving - in de praktijk vrij hun mogen gaan.

Natuuurlijk is het niet 'hip' 'cool' of 'vet' zoiets ter sprake te brengen... mijn eerdere protesten dit jaar tegen de geluidsoverlast van de Halve Maansteeg of waar dan ook aan de Amstel podia van de Gay Parade kwamen mij te staan op opmerkingen dat ik als oude vent maar beter de binnenstad kob verkaten...

leeftijdsdiscrimantie uit de hoek van de homo-emancipatie... moet dat nog eens op een web-pagina documenteren...

de uitmarkt heb ik wel al enigszins gedocumenteerd , zie het als een publiek kladblok dat bij deze de lucht in kan:

http://imaginarymuseum-archive.org/UitMarkt2006/
=========
EEN ANDER GELUID OF DE STAD UIT
over een a-cultureel aspect van van de Amsterdamse UitMarkt 2006 en gelijksoortige manifestaties
en de vraag:

HOE KLINKT ONZE STAD?

oftewel geluidsoverlast niet enkel als een politiekwestie te zien, maar ook als een artistiek, esthetisch, psychologisch en medisch probleem waarbij we bewust moeten worden dat het niet zo zeer om verbieden, maar om een mentaliteitsverandering gaat.
======
vergeet vooral niet onder aan de pagina de schuifbalk van je brwoser te gebruiken om de decibelmeet resultaten voor de Uitmarkt gevisualiseerd te zien

Op deze webpagina concludeer ik dan ook:

Nee deze Dienst (Milieudienst gemeente Amsterdam), of misschien beter de door hen gehanteerde Methode van straatverkenners met een meetapparaatje, werkt niet langer, zeker niet in een tijd waarbij versterkt geluid tot een structureel maatschappelijk probleem geworden is.

Ondanks de huidige technische ontwikkelingen met mobiele meetapparatuur, netwerken en dynamische terugkoppeling van meetgegevens (b.v. door het installeren van begrenzers die direct verbonden zijn met tijdelijk aan te brengen meetpunten).

Het gaat dus in mijn visie om een dynamische terugkoppeling van tijdelijk aan te brengen persoonlijke meetpunten, waarbij de meetgegevens dan weer live voor iedereen op het Internet te zien/horen zijn. inclusief de schuifstanden van de geludismannen of vrouwen...

Voor deze laatste zou een verplichte cursus sonologue vereist moeten worden... want het is niet enkel een gezondheidskwestie maar ook een esthetische kwestie...

Het onderwijs begint wel eat te doen aan een mp3 spele en zo... maar gaat toch onvoldoende ver in deze....

mag ik als laatste nog noteren dat de Amerikaanse publicist Gelernter dit soort ideen van teruggekoppelde meetgegevens als een democratisch middel in detail beschrijft in zijn boek "Mirror worlds"

tjebbe