Tjebbe van Tijen on Fri, 27 May 2005 14:09:57 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] GRRRondwet

Aaan het einde van zijn stukje Grrrondwet in nettimeNL schrijft Reinder:

"Directe democratie (referenda en dergelijke onzin) in combinatie met
televisie zijn de doodsteek voor een goed functionerende parlementaire
democratie..."

"goed functionerende parlementaire democratie"?

Dit lijkt  me een 'contradictio in terminis'  Reinder

De parlementaire democratie  is niets meer en minder dan 'de minst
slechte optie'  die we kennen om een samenleving te bestieren.

Een systeem waarbij je voor zo'n anderhalfduizend dagen een mandaat
geeft (je macht afstaat) aan een partij die er dan weer een persoon bij
kiest (de gemandateerde) die die gedelegeerde macht gaat gebruiken (dit
kan per land verschillen afhankelijk van het kiesstelsel, denk aan de
aberaties van het Britse systeem).

De mogelijkheden om zo'n gemandateerde tussentijds terug te roepen, of
tot de orde te roepen zijn zeer gering.
Dat is ook de reden dat formeel gesproken de 'parlementaire democratie'
niet als iets aangeduid kan worden dat "goed functioneert".
Het functioneert altijd slecht omdat de gemandateerde de
verkiezingsbeloftes niet geheel of geheel niet in stand kan houden,
zich gedwongen zal zien compromissen te maken, die zelfs tot het
tegendeel van het ooit beloofde kunnen leiden.

Nu is er buiten de formele gang van zaken van 'de parlementaire
democratie' een wirwar van beinvloedings strategieen en taktieken, die
ik hier maar even kort samenvat met het begrip 'indirecte democratie'
(petities, stakingen, lobby, demonstraties, publiek debat, en wat voor
een opinievormende activiteiten dan maar ook). Het is enkel dankzij dit
niet geformaliseerde stelsel van gevestigde en ongevestigde
opninievorming dat "ons" krakkemikkige parlementaire stelsel als 'het
minst slecht denkbare' gezien kan worden.

Nu ik de 'indirecte democratie' geduid heb, kan ik dan eindelijk de
reden van mijn reactie op je stukje verwoorden:

"Directe democratie (referenda en dergelijke onzin)"

schrijf  je en dan volgt er nog een niet echt uitgewerkt idee"

"in combinatie met televisie"

ben je nu eigenlijk wel voor 'directe democratie', maar vind je dat die
niet mogelijk isin combinatie met televisie

of ben je tegen 'directe democratie; op zich?

Of ... vind je dat de televisie in onze samenleving een dusdanig
manipulatief instrument is dat het de uitoefening van enige vorm van
'directe democratie' onmogelijk maakt?

Dat laatse kan ik me bijna niet voorstellen... maar ergens staat het er
toch... bij mij komen dan associaties op met Taliban praktijken uit het
recente verleden waarbij pogingen ondernomen werden televisie als
zodanig uit te bannen.

En... nog verder: als televisie 'directe democratie' zou corrumperen,
waarom gaat dat dan ook niet op voor de 'parlementaire democratie'?

Worden wij dan niet bij voortduring gedurende anderhaldduizend dagen
dagelijks via de televisie  geconfronteerd met de ons opgelegde
passiviteit?

Ik denk dat je de 'parlementaire democratie'  niet als een vaststaand
cyclisch ritueel dient te zien, zonder welk de samenleving ten onder
dreigt te gaan, maar juist verheugd moet zijn als nieuwe rites met
ongekende gevolgen geintroduceerd worden. Dit niet in de eerste plaats
om het formele aspect van 'bestuurlijke vernieuwing' (a la D66), maar
om de informele psotieve effecten op het publieke debat, de deelname
aan discussie over het hoe, waarom en waartoe van onze samenleving.

Mijn eigen keuze lag al vele  decennia geleden bij de 'indirecte
democratie'... op momenten die mij noodzakelijk voorkwamen, los van de
gang naar de stembus.

tjebbe

Tjebbe van Tijen

Imaginary Museum Projects