paulv on Sat, 4 Jan 2003 16:41:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Verkiezingen: partijloos.nl brengt de STEMMENPOOL

paul steenberghe skrew:
> Als bijdrage aan de discussie over democratische verbetering via het
> internet:
>
> HOE WERKT DE STEMMENPOOL
> Elke kiezer kan zich aanmelden voor de STEMMENPOOL. Bij aanmelding wordt de
> stem in de pool ingebracht. Hiervoor ontvangt de deelnemer de mogelijkheid
> om tot 100% haar keuze te duiden op verschillende partijen. Bijvoorbeeld
> 60% CDA en 40% D66. Of 50% SP en 50% LPF. Deze 100% komt overeen met een
> stem.
>
> De voorkeuren van alle deelnemers worden de dag voor de verkiezingen bij
> [...]

Goed initiatief! Ik zit ook te zweven tussen 2 partijen, die ik allebij een
percentage zou willen geven..(nog liever zou ik trouwens willen stemmen op
afzonderlijke standpunten.. zijn daar ook initiatieven voor?)

Je hebt alleen wel (minimaal) 2 problemen:

 - Anonymiteit van de stem wordt doorbroken

    Er is dan een organisatie die nu weet wie waarop stemt, bij naam en toenaam.
    Dit lijkt me NU geen direct probleem, omdat er geen knokploegen zijn die
    bijv. CDA'ers in elkaar timmerd, maar dit systeem zal wel breken als er
    pressie komt op een politieke partij.. Zowieso: Wat als de stemlijst op
    straat komt te liggen? Wil ik het risico nemen dat een andere organisatie
    te weten komt op wie ik stem?

 - Vertrouwen in degenen die stemmen

    Wat als grote groupen mensen hieraan meedoen, een stemverhouding opgeven,
    een keuze toegewezen krijgen, en in het stemhokje stiekem toch voor een
    andere partij stemmen?

    Ik ga bijvoorbeeld doen alsof ik 40% voor SP ben, en 60% voor PvdA. Ik krijg
    de opdracht om PvdA te stemmen, en stem voor SP.. Dan heb ik andermans stemmen
    misbruikt voor mijn eigen voorkeur.

Mijn 2 (euro)cent,

=paulv

--
If you're a Thanksgiving dinner, but you don't like the stuffing or the cranberry sauce or anything
else, just pretend like you're eating it, but instead, put it all in your lap and form it into a big