ReindeR Rustema on Mon, 2 Dec 2002 09:49:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en eenbeter publiek debat

At 00:12 +0100 02-12-2002, paulv wrote:

>Ik hoor weinig van die geluiden om grondwettelijke veranderingen door
>te voeren.

Op het lustrum van de Internet Society hoorde ik een gevaarlijk man
zoals Maurice de Hond het weer zeggen. Regelmatig lees ik voorstellen
in de krant om de boel maar weer eens om te gooien omdat het niet
functioneert. Uiteindelijk zijn het vooral de politieke partijen die
een probleem vormen. Je vraagt me dat te motiveren. Ik probeer het in
deze posting.

>Harde en snelle conclusies waar ik het niet mee eens ben .. Heeft niet de
>opkomst van een LPF *juist* bewezen dat onvrede in het huidige politieke
>process gekanaliseerd kan worden via een parlementaire demoncratie?

Dat is een goed voorbeeld. Juist de LPF toont aan dat politieke
partijen niet goed werken. In normale politieke partijen worden de
ruzies binnenskamers gehouden en worden alle neuzen op 1 lijn gezet.
Dat vergt jarenlange training, je moet de individuele meningen die
van de partij laten zijn en andersom moeten die meningen ook nog eens
een gezamenlijke partijlijn neerzetten. Een zo goed als onmogelijke
opgave. Het lukt nog een beetje als je een oude politieke partij hebt
met een bepaalde ideologische geschiedenis en binnen de partij
opgegroeide politici. Maar zelfs dat is geen garantie om ze binnen te
houden. Je komt de PvdA mensen overal tegen, van GroenLinks tot VVD
en zelfs LPF.

In de LPF zag je de onenigheden tussen individuen in het openbaar
uitgevochten worden. Het lukte ze niet om 'de eenheid' te bewaren.
Bepaalde individuen hadden kunnen verdwijnen (Heinsbroek) en anderen
hadden wat mij betreft mogen blijven (Bomhoff). Maar nee, samen uit
en samen thuis.

Was de LPF geen partij geweest dan zouden al die individuen die
ongeschikt zijn voor het parlement niet eens boven zijn komen
drijven. Fortuyn had wel recht op een zetel, maar al die mensen die
gevraagd zijn zouden in mijn opzet geen enkele kans maken.

>En die 150 individuele volksvertegenwoordigers hebben ongetwijfeld idee'en
>gemeen, wat een goede motivatie is om zich te verenigen in partijen?

Ja, ze zijn het onvermijdelijk eens over een heleboel dingen. Over
een heleboel dingen zullen ze ook totaal verschillend denken. Het
mooie is dat ze ieder voor zich mogen vinden wat ze willen, er is
geen partijlijn. Zo komen er veel meer standpunten aan bod dan die 6
of 7 die er nu uit de partijen komen. Ze zijn eindelijk vrij om te
zeggen wat ze vinden! Ze moeten het ook uitspreken om anderen te
vinden die het met ze eens zijn, samen sta je sterker. Maar dat duurt
niet lang, omdat ze het op andere punten niet kunnen vinden.
Permanent coalities maken op bepaalde punten. Het lijkt een beetje op
die gezelschapspelen waar ik de naam steeds van vergeet. Maakt ook
boeiende televisie. De televisie hoeft dan ook alleen maar verslag te
doen, ze hoeven niet zelf een soapverhaaltje te fabrieken. Ze moeten
berichten over de inhoud omdat alleen dat goede aanwijzingen geeft
over wie het met wie gaat doen (stemmen over een wetsvoorstel bedoel
ik hier).

>Hoe kom je er bovendien bij dat mensen die zich op het internet uitlaten
>over vanalles en nog wat zich niet ook verenigen in partijen cq. stromingen?
>Want dat is wat je aanneemt, ook al zeg je het niet hardop..

We hebben samen die vereniging Open Domein meegemaakt. We hebben nota
bene allebei in het bestuur gezeten van die vereniging. Het maakte
goed duidelijk wat mij betreft dat de verenigingstructuur niet goed
werkt bij dergelijke online initiatieven. Het was zo goed als
onmogelijk om mensen bij elkaar te krijgen in HEL. Op de mailinglist
gebeurde er wel van alles, dat ging redelijk goed. Totdat er een
saboteur kwam. Toen had de boel ook uit elkaar moeten vallen, maar
nee, dat kon niet omdat we allemaal in 1 en dezelfde vereniging zaten.

>Het idee dat de massa nu rechtstreeks haar standpunt verkondigd op,
>en bepaald door webforums, en nieuwgroepen is een totaal onrealistische
>illusie.

Nee, dat hoeft ook niet. Als voldoende mensen het maar doen. Veel
mensen, waaronder ik zelf, zijn een groot deel van de tijd ook
'lurker'. Wel lezen en niet posten. Maar op onderwerpen die je
interesseert weer niet. Als iedereen een paar van die onderwerpen
heeft dan wordt in totaal alles wel gecovered.

>  > De maatschappij is veranderd en er zijn geen massa's meer om te
>  > emanciperen, hoogstens individuen. Individuen die geobsedeerd zijn
>  > met de profilering van hun uniciteit.
>
>Dat is dus de reden dat we nu te maken hebben met een polarisatie van
>mensen die zich afzetten tegen allochtonen etc? Wij tegen zij ?

Interessante interpretatie. Had ik nog niet over nagedacht. Misschien wel.

>Ik zou het omgekeerde willen stellen. Meer dan in de laatste 40 jaar hebben
>we nu te maken groeps-polarisatie, met ons vs. hun. Ik denk dat dit voor een
>gedeelte een reactie is tegen het indivdualisme dat we in de happy jaren 90
>hebben ervaren.. We hebben NU te maken met groeperingen die hun
>'normen en waarden'
>willen opleggen aan anderen die 'zich maar niet willen aanpassen'.

Lijkt me een goede zaak. Als ze het maar op een beschaafde manier
uitvechten. In het parlement bijvoorbeeld volgens alle protocollen
die daar gebruikelijk zijn. In plaats van op straat of op televisie.

>Je denkt toch niet serieus dat 100.000 individuenen wel in staat zijn om
>minder mogelijke oplossingen aan te leveren een kleine hoeveelheid
>politieke partijen en/of parlementariers ?
>
>100.000 individuenen betekend 100.000 meningen.. maak daar maar eens
>een serieus beleid mee..

Mijn ervaring op usenet is dat er een handvol mensen zijn die het
woord voeren en dat de rest 'lurker' is. Ze participeren door mee te
lezen. Maar gelukkig blijft het daar niet bij, af en toe vullen ze
aan waar gaten vallen en geven ze steun als er gestemd moet worden.

>In mijn ervaring maken (veel) debatten op internet duidelijk dat zij die
>tijd en moeite doen om zo veel mogelijk en zo hard mogelijk te schreeuwen
>in staat zijn een debat naar hun hard te zetten. Dat niet iedereen zoveel
>tijd en/of zin heeft om zich te laten gelden in een debat zegt niks over
>hun mening of stem.

Ze kunnen misschien wel het debat domineren, maar dat zegt helemaal
niets over wat de rest vindt. Denk terug aan die Vereniging Open
Domein. Toen de discussie op die mailinglist op een akelige manier
gedomineerd werd door iemand unsubscribede men zich van de list.

>  > Minstens drie jaar voor de LPF ten tonele kwam was het
>
>Je bedoelt: Op nieuwsgroepen zwerven veel mensen rond die heel hard roepen
>dat het anders moet, maar geen flauw benul hebben hoe het anders moet?

Yep, een mooie definitie van de Pim Fortuyn aanhang.

>Kijk naar Amerika, die
>kant gaan we ook op. Meer tv, minder in het land. Een Pim Fortuin die niet
>de moeite nam om bejaarden in de achterhoek op te zoeken kwam er mee weg om
>de PvdA te verwijten dat ze geen contact meer hadden met de
>samenleving, terwijl
>dezelfde PvdA elk dorpje opzocht wat ze konden bedenken.
>
>Let's face it: we zijn al een TV-democratie geworden.

Bij mijn weten zijn veel kritische Amerikanen ook niet zo tevreden
met hun systeem. Degenen die er ontevreden mee zijn vind je op
internet. Oh, en trouwens, in Frankrijk is mijn idee voor de Derde
Kamer overgenomen door vrienden daar. Ze noemen het alleen anders en
het klinkt allemaal veel mooier. De uitwerking laat alleen te wensen
over, het is weinig meer dan een pamflet en een petitie.
http://www.6toyen.net/article.php3?id_article=19

>En nee, we krijgen niet alle mensen op nl.politiek, of wat voor forum dan ook.

Hoeft ook niet. Liever op heel veel verschillende fora en
nieuwsgroepen. Ieder doet alleen de onderwerpen waar hij of zij
interesse in heeft.

>  > Om processen en
>
>Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Ja, maar wat het plaatje zegt is afhankelijk van je eigen
interpretatie en in welke context het plaatje staat. Ik pleit niet
voor niets voor media-educatie op school. Ik heb het hier al een keer
eerder gepost en ik kan er nog steeds niet over uit, maar ik heb een
collegezaal met communicatiewetenschap studenten massaal de vinger op
zien steken toen hen gevraagd werd of het televisie-journaal beter
'de waarheid' verteld dan de krant. Hun redenering: iedereen kan wel
wat in de krant schrijven, maar die beelden die zijn echt, die liegen
niet!

>Dat wil ik toch even corrigeren .. meerder politici hebben
>chat-sessie en dergerlijke
>(gehad) via internet. Nee, dat doen ze vaak niet via Usenet, omdat
>ze (terecht) het idee
>hebben daarmee maar een klein gedeelte van de digitale citizen te bereiken.

Het illustreert dat ze denken in een 'uitzendmodel'. Zij houden een
praatje, zij verkondigen het een en ander en de kijkers, luisteraars,
lezers nemen het tot zich. Of het nu via een homepage is of via een
chat, het blijft uitzenden/publiceren. Je hoeft ook niet veel mensen
te bereiken.

>Ik weet niet hoe politici luisteren naar burgers. Misschien gaan ze wel naar
>zaaltjes en dergerlijke en gaan ze daar in debat met mensen die de moeite
>nemen om op te komen dagen?

Ze lezen de krant, ze laten (opinie-)onderzoek doen, ze organiseren
'panels', ze lezen hun post en e-mail nauwkeurig (of laten dat doen).
Maar dat zijn toch allemaal andere vormen van feedback dan
meeluisteren in een online discussie tussen burgers onderling.

>Welnee, het is aan de televisie om kijkers te trekken en binden.

Wel als televisie gefinancierd wordt door aandacht door te verkopen
aan adverteerders of er hoge kijkcijfers behaald moeten worden. Ik
zie liever een publieke omroep die goede uitzendingen maakt die niet
massaal bekeken worden maar over langere tijd gezien wel veel
'downloads' en dergelijke halen.

Hence mijn voorstel.

--
ReindeR