Pieter on Fri, 19 Apr 2002 05:06:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] NIOD, het uistellen en Den Haag vandaag

[hmm bij herlezing van ondergaande dringt zich aan me op dat het
fenomeen beroepsleger wel een ander licht werpt op de kwestie
verantwoordelijkheid natuurlijk. Nu ja, toch maar gepost. -- PB]

Ehm jahaa, ik geloof (excusez le dooddoener) dat we elkaar nu ook weer
niet zo ver ontlopen. Natuurlijk is een ieder, ongeacht zijn of haar
beroep, verantwoordelijk voor zijn of haar daden. Zo ook Jan en Mien
Soldaat. Maar dat leidt me niet verder dan de constatering dat je nu
eenmaal niets in het leger te zoeken hebt, en dat iedereen met een
dergelijke vocatie een k*tfascist is om het maar eens populair te
zeggen. Dit brengt ons niet verder.

Waar het mij om ging, is dat er nu eenmaal internationaal grote
consensus lijkt te bestaan over de wenselijkheid van het hebben van een
leger. Daarmee gepaard gaat een mate van disciplinering, zowel binnen
als buiten de krijgsmacht, bepaalde opvattingen aangaande autoriteit,
hiërarchie etc. Wanneer men nu uitdrukkelijk verwacht dat mensen hun
verantwoordelijkheid aan hun meerderen afstaan, wordt het wat lastig ze
naderhand op die verantwoordelijkheid aan te spreken. Vandaar ook dat ik
ter illustratie nog maar eens het zonderlinge fenomeen aanhaalde dat we
wel blij plegen te zijn als onze jongens hun meerderen gehoorzamen (die
zijn dan "goed"), maar altijd lopen te kniezen dat andermans jongens dit
ook richting hun meerderen doen (ook wel "fout" geheten). Ik geloof dat
dat ethisch en logisch gewoon geen hout snijdt. Daarmee keur ik niet
goed wat mensen in Srebrenica hebben gedaan of nagelaten. Maar dan moet
je er mee beginnen je af te vragen waarom we er nog zo'n lomp,
autoritair apparaat als de krijgsmacht op nahouden, waar er bij mensen
wordt ingestampt dat ze, inderdaad, kanonnenvlees zijn. Het moderne
fenomeen "vredessoldaat" niettegenstaande.

Overigens dreigt m.i. dit debat een beetje te vervallen in de vraag of
onze jongens nu al dan niet terecht daar met de handen in het haar
hebben gestaan. Ik meen me toch te herinneren dat er hardnekkige
geruchten waren over gedwongen prostitutie en drugshandel onder de
plaatselijke bevolking, racistisch gedrag etc. (of was dat pas later
elders in v.h. Joegoslavië?) Dat zou al een heel ander licht werpen op
de verantwoordelijkheid van betrokkenen, en tevens weer te denken geven
over opbouw, training en organisatie van zo'n krijgs/vredesmacht.

Maar goed volgens mij voert dit gesprek al een flink eind van de
originele aanzet. Van die hele kabinetsval kan ik eerlijk gezegd weinig
chocola brouwen.

Om te besluiten met een passage uit een oud, niet al te briljant
gedichgie van me:

 "You can talk about the SYSTEM all you like
 The only violence I ever witnessed
 was people treading on people
 And it ain't nobody's goddamn fault
 How can you be held responsible
 if you ain't got no fuckin power
 The SYSTEM is a scam
 and no one is to blame
 Aren't we all just kind fucking sheep
 Who fucking cares in what language you bleet"

Maar dit terzijde, 't schoot me zo te binnen. (Dat ge-fucking is in dit
verband tegen niemand in het bijzonder gericht hoor, voor we weer bonje
hebben.)

Groet & succes,

Pieter