Menno Grootveld on Fri, 19 Apr 2002 01:03:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] NIOD, het uistellen en Den Haag vandaag

op 19-04-2002 00:10 schreef Pieter op smallaxe@xs4all.nl:

> To: <ron@peperkamp.nl>
> Subject: Re: [Nettime-nl] NIOD, het uistellen en Den Haag vandaag
> From: Menno Grootveld <rabotnik@xs4all.nl>
> Date: Thu, 18 Apr 2002 20:19:24 +0200
> Cc: <nettime-nl@nettime.org>

> Nou zit ik hier net wat over te telefoneren. Volgens mij is de gedachte
> dat een lagere militair zelfstandig tot heldhaftige daden zou kunnen
> overgaan, los van praktische overwegingen, absurd; zoiets zou hooguit
> eindigen in een verschijnen voor de krijgsraad.

Je begrijpt geloof ik niet wat ik bedoel: het gaat er niet om of lagere
militairen zelfstandig iets ondernamen, maar om de vraag wat ze daar
überhaupt deden. Volgens mij was het toch de bedoeling dat ze de
moslimbevolking (mannen, vrouwen en kinderen) zouden beschermen, en dat
hebben ze niet gedaan.

> Vervelend aan dit soort drama's is dat het altijd wordt gebracht (wanneer het
> eens aan het licht komt) alsof het om een exces zou gaan; dit terwijl het m.i.
> meer te maken heeft met structurele kenmerken van de manier waarop onze
> krijgsmacht -- of enigerlei krijgsmacht, wat dat aangaat -- is
> georganiseerd. Daar hoor je ook al deskundiger lieden dan ik over
> brommen dezer dagen. (Die dan natuurlijk op een herorganisatie
> aandringen, daar gaat het mij hier niet om.)

Dat is niet helemaal waar. Gisteravond zat bij Barend en van Dorp
bijvoorbeeld een voormalig marinier aan tafel - die ook in Bosnië heeft
gediend - die precies hetzelfde verhaal ophing: Dutchbat had moeten vechten,
ongeacht de consequenties (krijgsraad of anderszins).

> [...]
> exact hetzelfde hebben gedaan als "onze jongens", te weten hun orders
> uitvoeren, daar wel op aangekeken kunnen worden, en onze jongens niet.
> Eenzelfde mechanisme doet zich hier voor. Je kan een soldaat natuurlijk
> niet alleen maar bewieroken wanneer hij (m/v) zijn missie tot een goed
> einde heeft gebracht, en hem anders afvallen. Ook kun je niet verwachten
> dat de een zijn orders uitvoert, en dat de ander vrijheidsstrijder
> wordt, gewoon omdat zijn specifieke orders jou niet bevallen. Ik bedoel:
> je vindt het normaal dat men er legers op nahoudt, of niet.

Nee, ik denk dat het anders ligt: als je (om wat voor reden dan ook) het
bestaan van een leger aanvaardt, mag je van militairen absoluut verwachten
dat ze bepaalde ethische of humanitaire normen respecteren. Anders gaat het
wel heel erg op een padvinderskamp lijken, dat bij de eerste de beste
regenbui besluit in een jeugdherberg te gaan overnachten.

> Dus het lijkt me wel degelijk met name het hogere personeel en de
> verantwoordelijke politici die op het matje moeten worden geroepen, iets
> wat ze net zo goed en zo kwaad als het gaat effectief lijken te hebben
> voorkomen.

Natuurlijk zijn het niet alleen de lagere echelons die ter verantwoording
geroepen moeten worden, maar het stuit me tegen de borst dat van die laffe
Dutchbat-soldaten toch opeens een soort helden worden gemaakt.