barbara on Thu, 7 Mar 2002 21:40:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] internetkunst ethnische minderheden Nederland

Hoi karoly

ik ben blij met je inhoudelijke mail
op een of andere manier kan ik daar meer mee dan de allereerste die had meer
weg van schoppen dan bijdragen maar goed dat is gezegd besproken en hopelijk
afgesloten. : )

> je hebt gelijk, het was een beetje effe gebakkelij. als je het niet erg
vind
> ik ga toch niet prive maar op deze lijst voorkruipen. het is toch goed dat
> er een forum (nettime) bestaat waar je het kan doen.

de reden om het vraagstuk buiten de lijst voort te zetten was de angst dat
er straks twee stampij maken online terwijl de rest van de lijst al
afgehaakt is dan kunnen we beter elkaar bestoken met mails waarin we
miezelmuizen over elk woord om punten te scoren
ik denk dat dat nu niet meer het geval is

je mail is nu zo inhoudelijk dat ik even moet nadenken over alles

wat zo even in mij opkomt:
> waar ik eigenlijk het meest bang van was, dat dat was het gevaar voor
> generalisatie.

absoluut waar dat gevaar ligt elke dag op de loer omdat het de makkelijkste
weg van de minste weerstand
bovendien is het makkelijk een andere groep aan te pakken omdat je daarmee
de aandacht van je eigen groep afleid

ik vraag me af of de rotterdamse bevolking en masse tegen alle allochtonen
is
ik denk dat men eerder tegen bepaalde uitwassen van een multiculturele
samenleving is
die uitwassen zijn de laatste tijd veel in het nieuws geweest (sommige)
antilianen die de mogelijkheid hebben dubbele uitkeringen aan te vragen
vanwege het niet koppelen of vrijgeven van gegevens (sommige) Turkse
families die onterecht een uitkering hebben terwijl zij diverse huizen in
Turkije hebben en daar verzet men zich tegen.
niet onterecht vind ik
Ik wil daar meteen bij vermelden dat deze mensen niet per definitie slecht
zijn
iedereen maakt wel eens gebruik van de mazen van de wet
Oplossing: richt de wet zo in dat dergelijke praktijken niet kunnen
plaatsvinden

we leven in een rijk land waar iedereen die in nood is opgevangen moet
worden
echter het vraagstuk van de economische vluchtelingen daar ben ik
persoonlijk nog niet uit ik weet ook niet hoe die  verhoudingen liggen en
weet dus nu niet goed voor mijzelf te bepalen of voor hen de deur wat meer
dicht moet
misschien heb jij daar een heldere mening over

Ik begrijp nu uit je post dat je vind dat de kunst verpolitiekt (wat is de
juiste benaming)
ik neem aan dat de je daarmee bedoelt de wijze van subsidie toekennen,  de
vele regeltjes waar musea galerie etc aan gebonden zijn, het marktdenken
waar musea in geduwd worden om te concurreren met pretparken en andere
vrijetijdsbestedingen, pakken papier die kunstenaars moeten indienen voor
een subsidie aanvraag..........

> zo is ook kunstgeschiedenis. het is voor de hand liggend voor een curator
> bijvoorbeeld, zonder enige/minimale kennis van de filosofie of historie
van
> exacte wetenschappen en technologie zulke voor mijn heel bizar ogende
> gedachten combinatie maken als: Internetkunst-Ethnish-Minderheid-Nederland

men kan ook vanuit sociologisch oogpunt naar dit vraagstuk kijken als kunst
een afspiegeling van de samenleving is is de vraag legitiem
ik kan me voorstellen dat jouw achtergrond (geboren in Hongarije) wonend in
Nederland invloed heeft op je werk of dat je als 'allochtone kunstenaar'
juist voor een hele hoop obstakels staat ivm aanvragen van subsidies etc etc
Volgens mij is daar toe nu toe heel weinig over bekend en ik ben eigenlijk
wel nieuwsgierig geworden.
Lev manovich had door zijn afkomst (geboren in Moskou , geboren en
opgegroeid binnen een communistisch regime) een interessante kijk op de rol
van nieuwe media in westerse landen
Uiteraard ben ik het met eerdere 'posters' eens dat de context waarin die
vragen gesteld kunnen worden beter geformuleerd zouden moeten worden

>de (politieke?) vraag zoals gesteld werd, wekt irritatie omdat binnen de
>vraag
>geen doel,  verantwoording  van eventueel onderzoek of wat dan ook werd
>gegeven.

het is jammer dat akkemei tot nu toe nog niet gereageerd heeft want we weten
nog steeds niet het hoe en waarom van haar vraag

> In de traditionele formule je had kunsthistoricus een cruciale rol  om de
> kunstwerk te interpreteren voor de politiek, een ook voor de markt. dit
had
> geleid tot een overwicht van politiek in de kunsten, omdat geschiedenis
> eenmaal een pure politieke wetenschap is.
> zo is ook kunstgeschiedenis.

ik vraag me af of  je kunstgeschiedenis zo mag generaliseren.
het zou betekenen dat het dan wel heel triest gesteld is met de wetenschap
in Nederland
objectieve wetenschap net als objectieve journalistiek bestaat niet ik denk
dat de meesten dat wel zullen beamen maar ik mag hopen dat er toch nog wel
zoiets bestaat als een gedegen onderzoek waarin een hypothese aan de
werkelijkheid getoetst wordt.

groeten barbara