Menno Grootveld on Wed, 13 Feb 2002 01:06:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Globaliseringsmiddelpunt : de multinationalestaat

op 12-02-2002 23:29 schreef Leon Kuunders op leon@netsecure.nl:

> [...]
> epithet nationalists in some countries spit at those who favor welcoming
> multinationals with open arms. "Unlike some other countries in Europe, we
> just don't have the same kind of nationalistic pride or loyalty that, say,
> France has. It makes doing business here easier." So does a tax break for
> expatriate employees who come here with the corporations: they need declare
> only 65 percent of their income. The rule reduces the top tax rate from 52
> percent to 33.8 percent, less than many expatriates would pay at home.

Toch wel geinig dat de heer Van Gulik in dit verband de term 'nationalisme'
laat vallen en daarbij nadrukkelijk op Frankrijk wijst. Zonder nu direct een
pleidooi te willen houden voor de Franse aanpak, vind ik het wel opvallend
dat Frankrijk het enige westerse land is dat zich met enige regelmaat keert
tegen de uitwassen van de globalisering. Ook was Frankrijk de eerste
bondgenoot van de VS die kritische kanttekeningen begon te plaatsen bij de
oorlog tegen het terrorisme. Anders dan de heer Van Gulik denk ik echter dat
je ook heel goed zonder nationalist te zijn tegen het verlenen van
doceurtjes aan multinationals kunt zijn.

> "The Netherlands has been a bit criticized for its openness," said Peter
> Willeme, a partner at Arthur Anderson based in Amsterdam. "It's under
> scrutiny now by the European Union for being so open. But that's because the
> EU just doesn't understand."

Deze opmerking is ook wel geinig, vooral uit de mond van een partner van
Arthur Andersen, de accountantfirma die een deel van de boekhouding van
Enron door de papierversnipperaar haalde. Wat begrijpt de EU dan niet? Dat
wij een belastingsysteem hebben dat bijna om malversaties vráágt?

> Accounting rules are none too rigorous: an official government brochure says
> "a considerable freedom exists in adopting a suitable system" to calculate
> taxable profit "as long as it is in accordance with sound business
> practice." Dutch tax law also exempts dividends and capital gains from
> foreign subsidiaries, making the country an ideal home for holding
> companies, lawyers and bankers say."

Dat betekent dat er dus toch flinke kortingen worden verleend.

> Het belastingklimaat in Nederland voor buitenlandse investeerders is bewust
> gunstig. Dit heeft geresulteerd in grote investeringen in ons land door
> grote multinationals. Mede hierdoor hebben we in Nederland het
> welvaartsniveau dat we hebben. Natuurlijk zitten er wel eens een paar rotte
> appels in de mand. Dat is de prijs die we betalen voor de
> handelaarsmentaliteit die we hebben.

De vraag is natuurlijk toch wie er het meest profiteert van die
investeringen. Ik vraag me af of het echt wel zo is dat ons welvaartsniveau
daar mede van afhankelijk is.

> E-nough said.

Sorry Leon, maar ik kon het niet laten toch nog even door te gaan ;)

Menno Grootveld