Francisco van Jole on Wed, 10 Oct 2001 19:50:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Bert, bin Laden, steganografie en zelfcensuur

Op Teletekst lees ik een intrigerend bericht: "Het Witte Huis heeft
nieuwszenders gevraagd voorzichtig te zijn wanneer zij videoboodschappen van
Osama bin Laden uitzenden. De regering zegt dat de toespraken van Bin Laden
gecodeerde opdrachten kunnen bevatten aan zijn handlangers."

Wat is erger dan censuur? Zelfcensuur. Nieuwsorganisaties moeten nu zelf de
afweging maken of ze dergelijke beelden doorgeven. Dat zal geen eenvoudige
beslissing zijn en tot een hoop discussie leiden.

Tegelijkertijd speelt de mogelijkheid dat de vrees van het Witte Huis
terecht is en het om een soort pre-digitale steganografie gaat. "Als ik twee
keer met mn ogen knipper dan..."

En zo kwam ik bij Bert. Misschien is die foto met Bert bewust zo
gemanipuleerd en in werkelijkheid een geheime boodschap die overal in alle
kranten moest komen.

De wereld zal inderdaad nooit meer hetzelfde zijn.  :-)

vr gr

FvJ