kees/ventana on Sat, 29 Sep 2001 01:29:33 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] whose war?! II

"Ronald van Raaij" <ronald.van.raay@inter.nl.net> writes:

> Ik begin me onderhand meer te ergeren aan de 'Anti-Oorlogshitsers', dan aan
> Bush/Powell. Die weten hun zelfbeheersing nog aardig te bewaren. Zoals ik al
> opmerkte wordt de oude Koude Oorlog Amerikahaat weer fijn van stal gehaald,
> zonder enig kritisch besef, worden daar ook nog allerlei klassieke en minder
> klassieke beschuldigingen aan de VS aan toegevoegd. Misschien is het wel
> interessant om een engelse spreuk aan te halen:
>
> "Two wrongs do not make a right"
>
> Ik zie absoluut de zin niet in tegen iets te protesteren dat nog niet
> [...]

Schat, volgens mij heb je toch wat gemist. Bijvoorbeeld de unieke speech die
dhr. Bush een week geleden midden in de nacht (onze tijd ja) gaf en waarin hij de
bevolking van zijn land opriep om zich voor te bereiden op
oorlogshandelingen "waarbij vergeleken de oorlog tegen Irak niets zal
zijn". Zijn kabinetsleden (de extreemrechtse fundamentalisten) Rumfeld
en Wolfowitz hebben dat met Bush nader in lopen te vullen. De vraag is
uieraard niet of de VS zal reageren op de aanslagen van 11 september,
maar hoe. Iedereen die even nadenkt weet dat de wijze waarop de VS terug
zal slaan enorme implicaties kan hebben, zelfs tot een halve
wereldoorlog kan leiden. Volg je het nieuws een beetje dan weet je ook
dat er met vliegdekschepen gemanouvreerd wordt, tienduizenden soldaten
op de been geroepen worden, honderden straaljagers in gereedheid
gebracht, etcetera. Bush heeft het verder over 60 landen die tot
vijandig gebied bestempeld worden, de oorlogstaal vliegt je om de oren,
zelfs uit de mond van de anders zo muizige wim kok en ga zo maar verder.
Daarnaast zouden we het kunnen hebben over de effecten die deze crisis
veel dichterbij heeft en de beeldvorming die hier in de polder aan het
ontstaan is over islamitische groepen en het feit dat er de afgelopen
week meer racistische aanslagen gepleegd zijn dan anders in een paar
jaar. Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat het allemaal
gigantisch uit de klauwen kan gaan lopen. In dat kader is de afgewogen
manifestatie die er aanstaande zondag op de Dam georganiseerd wordt, een
zeer zinnige poging om 'gewone mensen' bijeen te brengen en te
informeren, te laten discussieren etc. over wat er gaande is,
marokkaanse rockbands te laten spelen, sprekers vanuit verschillende
invalshoeken aan het woord te laten en duidelijk te maken dat duizenden
mensen de ontwikkelingen met grote bezorgdheid volgen.

Het gaat wat dat betreft juist niet om "demonisering van de VS", ik snap
niet waar je die conclusie vandaan haalt, maar om het organiseren van
een redelijk tegengeluid tegen alle oorlogstaal die we over ons
heenkrijgen.

Persoonlijk ga ik op een mooie zondag ook liever met m'n kinderen naar
de duinen, en als het allemaal met een grote sisser afloopt, zal ik daar
ongelofelijk blij mee zijn. Mij ontbreekt het echter volledig aan de
overtuiging dat je op dit moment de wereldleiders kunt vertrouwen dat ze
daar op aankoersen. Juist op dit soort momenten is het belangrijk dat je
laat merken wat je belangrijk vindt en dat is (wat deze crisis betreft)
precies wat de organisatoren van de manifestatie van aanstaande zondag
aangeven: grote bezorgdheid over dit terrorisme aan de ene kant, en de
reactie van de aangevallen mogendheden aan de andere kant en de
opvlammende 'vreemdelingen'haat daar nog bij. Dus kom zondag om 14.00
uur naar de Dam en draag bij aan andere initiatieven, discussies, etc.
voordat ze uit jouw naam en met jouw belastingcenten weer eens huis gaan
houden in verweggistan zonder dat dat ook maar iets oplost.

Kees
(voor meer informatie: www.wereldcrisis.nl)