Leo Lake on Thu, 27 Sep 2001 20:58:47 +0200 (CEST)

Re: De derde kolonne (was Re: [Nettime-nl] tegen escalatie)

Title: Re: De derde kolonne (was Re: [Nettime-nl] tegen escalatie)
Dag,

> Leo,

> Dat is jammer. Het artikel legt namelijk haarscherp de aard van de
eerste en
> tweede kolonne bloot. Wellicht van belang als je een derde in het
leven wilt
> roepen...

Het “wie niet voor mij is, is tegen mij” van Amerika deelt de wereld op
in twee polen. Om aan dit
een-dimensionele spanningsveld te ontsnappen is een derde optie nodig
die kritisch tegenover beide staat. De derde colonne was mijn naam
hiervoor, natuurlijk met de impliciete verwijzing naar de de “vijfde
kolonne” die juist geen colonne was zoals de anderen. Ik ging er, ten
onrechte blijkt nu, van uit dat deze associatie zonder meer duidelijk
was.

Ik zie overigens met veel plezier dat deze derde colonne inmiddels
volop leeft: en dat overigens zonder dat het door mij in het leven
geroepen is. Is het niet geweldig?

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl