Ron Peperkamp on Thu, 13 Sep 2001 18:45:13 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Islamic Jihad, what is next ?

Felipe,

Helder betoog. Alleen je oproep tot reflectie op 'our total lack of respect
and appreciation for anything different than the modern western system of
democracy and capitalism', bevreemd mij enigszins.

Allereest is mij niet helemaal duidelijk wie je met het ronkende 'wij' en
'ons' bedoelt. Wij westerlingen? Wij Amerikanen? Wij
Engels-sprekenden-en-schrijvenden? Wij Nettime-nl lezers?

Het retorisch wij is - behalve bijzonder lelijk - een gevaarlijk stijlmiddel
en van iemand die zich zo intensief met de opkomst van het internet heeft
beziggehouden, is het gebruik ervan op zijn zachts gezegd, opvallend. Laat
niet uitgerekend het internet zien, dat de bakens waarmee wij onszelf
definiëren, in essentie bijzonder fluïde zijn? Met jouw formulering
impliceer jij nu een gebrek aan respect en/of waardering bij alle lezers van
Nettime-nl - hetgeen op zichzelf natuurlijk van weinig respect getuigt.
Natuurlijk begrijp ik gebruik het retorische stijlmiddelen wel, alleen
verval je hiermee in precies hetzelfde archaïsche onderscheid tussen 'wij'
en 'zij' dat jij in je betoog aan de orde stelt.

Dit lijkt een beetje gezeur over stijl, maar het is bedoeld als een kleine
waarschuwing. Onvermijdelijk zal het retorische 'wij' de komende tijd weer
aardig rondgonzen. En als de geschiedenis ons één ding leert, dan is het dat
het dan oppassen geblazen is. Ik hoop slechts dat een internet forum als
Nettime een plek blijft waar aan dit gezoem is te onsnappen.

Inhoudelijk komt je oproep tot reflectie mij ook wat naïef voor. Een herder
in Afghanistan en een New-Yorkse stockbroker willen voor 99% dezelfde
dingen - te beginnen bij een veilig dak boven het hoofd en een hap eten in
de maag en eindigend bij een jaguzzi met een ingebouwde DolbyDigital 5:1
geluidsinstallatie en een Ferrari voor de deur. Iedereen begrijpt dat er op
deze wereld geen middelen zijn om iedereen van het laatste te voorzien. Als
alle Chinezen morgen WC-eend gaan gebruiken, zijn overmorgen alle oceanen
dood.

Begrip voor hoe de ander zich naar boven probeert te vechten, verandert hier
niets aan. Op zijn best verschaft het ons alleen maar meer inzicht in de
oneindige creatieve tactieken waarvan de mens zich bedient om zichzelf
omhoog te werken. En de basis van die tactiek is universeel: iets sterker,
slimmer, beter, handiger en machtiger zijn dan de ander. Dit gepaard aan de
wetenschap dat geweld ALTIJD werkt, leidt tot zowel de bouw als de
verwoesting van menselijke monumenten. In die zin is er ook weinig verschil
tussen de piramiden van Gizeh, de bibliotheek van Alexandrië of het WTC in
New York.

Jouw oproep tot begrip - gesteld vanuit een wij-perspectief - lijkt veel op
de oproep van een generaal om de tactiek van de vijand te bestuderen
teneinde de vestingwerken op de juiste plaatsen te kunnen versterken. De
gedachte aan Jericho dringt zich op, maar dat zal ik maar toeschrijven aan
mijn zwartgallige natuur...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl