Marja Oosterman on Wed, 30 May 2001 11:39:07 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Virusvoorlichtingscentrum/meldpunt nodig? Re: [Nettime-nl]virus?

Hi Maurice,

At 10:55 30-05-2001 +0200, you wrote:
>At 10:39 30-5-2001 +0200, Jo van der Spek wrote:
>
>Installeer een virusscanner. Je eigen isp biedt er een gratis aan. En
>delete alle mail over virussen, kettingbrieven, etc. Ik snap ook helemaal
>niet hoe je anno 2001 nog zonder virusscanner het net op kunt.

Dat snap ik ook niet.
Sterker nog, ik denk dat het tijd wordt ons af te vragen of 'we' niet meer
moeten gaan doen aan voorlicchting en andere maatregelen.

Ik bedoel dit:
Wij krijgen momenteel weer zo'n  5-10 % van de mail per dag met virussen.
Dat is een omvang waarbij het automatisch mail halen niet meer verantwoord
is omdat een gewone pc dan toch vroeg of laat echt een keertje vastslaat.
Ondanmks de automatische delete van elk virus.
Voor een groot deel zijn die virusmails afkomstig van organisaties die
deelnemen aan dAN. Gerespecteerde organisaties zal ik maar zeggen.
Iedere ontvangst van mail met virus wordt door ons terstond repliet met
o.a. deze mededeling:

>U stuurt ons virussen!!!!!
>
>We maken u erop attent dat het in deze tijd niet meer overbodig is om
>permanent uw virusscanner als shield actief te hebben en bovendien zorg te
>dragen voor een veertiendaagse update van uw virusprogramma.

Desondanks presteren diverse organisaties het om dagen-, soms wekenlang te
volharden in het niet aanpakken van het probleem.
En/of na een korte poos weer voor volgende virushoos te zorgen :(
Dat soort onkunde is ronduit schandalig.

Wat we missen is een meldpunt voor dit soort hardnekkige gevallen.
Zo'n meldpunt zou m.i. allereerst voor voorlichting dienen te zorgen, maar
ook stappen moeten kunnen nemen bij volharding in dit soort a-sociaal gedrag.

Idee waar te beginnen voor zoets?

H.groet,

Marja

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland bundelt, schakelt en
koppelt...
omdat er meer is dAN E-commerce...

kopij per E-mail:  redactie@dan.nl

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)