barbara van der drift on 2 Mar 2001 12:03:52 -0000

[Nettime-nl] Digitale kunst, Publiek en musea

Beste allemaal,

Naar aanleiding van vragen van verschillende mensen  waar mijn vragen voor dienen:

mijn interesse voor het onderwerp komt voort uit het schrijven van een scriptie. Ik liep rond met het idee om netart als onderwerp te nemen, ik ben begonnen met het aanschrijven van musea om te vragen wat hun activiteiten op het gebied van net.art zijn. Omdat ik van elk museum voor moderne kunst te horen kreeg dat zij niets met net.art deden(behalve wat verwijzingen op een site) raakte ik geprikkeld. Vooral omdat mij meerdere malen gevraagd werd wat ik met net.art bedoelde...terwijl ik hen juist om info vroeg. Het werd mij dus duidelijk dat er een groot gat bestaat tussen musea, galerie en de artistieke activiteiten op het net. Net.art heeft zijn eigen netwerk ontwikkeld. De vraag werd voor mij: hoe komt dat? Waarom maken netkunstenaars liever niet de switch naar exposeren in galeries Waarom schenken musea en galeries zo verdomt weinig aandacht aan deze nieuwe kunstvorm die op een hele hoop gebieden interessant kan zijn voor  kunstwetenschap ( verdwijnen van het materiele kunstobject, relatie kunstwerk-publiek-kunstenaar enz )

Omdat ik zelf geen ervaring heb met het produceren of exposeren van digitale kunst ben ik benieuwd naar de meningen van diegenen die daar wel ervaring mee hebben. Dit om te voorkomen dat ik allerlei stellingen ga onderbouwen die niets met de realiteit te maken hebben iets wat me in de wetenschap erg stoort, zo diep redeneren dat de realiteit verdwijnt. Mijn plan is dus ook om zoveel mogelijk materiaal, meningen, opmerkingen, zienswijzen te verzamelen van mensen die dicht bij het onderwerp staan vandaar mijn vragen......

Zoals ik al gemerkt heb uit de vele reacties zijn mijn vragen een onderdeel van een veel complexer geheel. Maar alle reacties hebben er toe bijgedraagt dat ik een meer helder beeld heb van NetArt in nederland en heeft mij verschillende interessante benaderingen van het onderwerp opgeleverd. Nogmaals dank en hopelijk gaat de discussie nog even door.

groet barbara