Josephine Bosma on 1 Mar 2001 11:46:03 -0000

Re: [Nettime-nl] digitale kunst, publiek en musea (netkunstenaars)

beste Barbara

> Laat ik mijn vragen anders stellen aan de in deze mailinglist
> aanwezige netkunstenaars

ik ben geen kunstenaar, maar kan je wel het een en ander vertellen. ik
ben trouwens wel nieuwsgierig waar je de info voor wilt gebruiken.

> * Zouden jullie naast het Internet jullie werk ook in musea of
> galeries willen exposeren?

Je vraagstelling is een beetje verkeerd, of misschien alleen is wat er
achter lijkt te liggen een verkeerde aanname van feiten, alsof netkunst
een homogene groep is met een gelijke manier van werken voor allen.
netkunst is heel gevarieerd, ongeveer in dezelfde mate als 'analoge'
kunst. deze variatie aan kunst betekent ook een variatie aan kunstenaars
en posities van kunstenaars. sommige willen wel, andere niet buiten een
computer of offline gepresenteerd worden en velen zitten er ergens
tussen in. sommige kunnen in overleg over de streep getrokken worden om
een expositie te doen als dat hun werk ten goede komt (dat kan op veel
manieren, soms bijvoorbeeld omdat het als experiment voor een
kunstenaar/es interessant is). in het algemeen komt het er op neer dat
bij netkunst dezelfde regels gelden als bij ander werk, nl: goed overleg
met de kunstenaar/es is altijd noodzakelijk en bepaalt de uiteindelijke
opstelling bij een expositie.

iets waar je niet mee bezig lijkt maar wat in verband hiermee wel
belangrijk is: netkunstenaars moeten net als andere kunstenaars
overleven. dat wil zeggen dat in het geval van internet exposities en of
verwijzingen online (links) naar hun werk zij hiervan op zijn minst op
de hoogte gebracht moeten worden (al is het maar om hun cv bij te kunnen
werken). dat klinkt logisch, maar gebeurd vaak niet. ik vind het zelf
on-ethisch dat 'galleries' enz netkunst/webkunst exposities in elkaar
draaien dmv lijsten links en daar geen cent voor betalen of soms zelfs
geen permissie vragen aan betreffende kunstenaars. vaak worden deze
kunstenaars ook niet uitgenodigd voor een opening of zoiets, wat het
werk erg afstandelijk en ongrijpbaar maakt, alsof het gemaakt is door
een entiteit ipv een mens. het leek me goed ook even aandacht te
besteden aan online presentaties die bepaald ook nog niet van een leien
dakje gaan. misschien zien we daar ook wel een groep dubieuze
tussenfiguren/handelaren opstaan die uiteindelijk geen betekenis hebben,
zoals in de dot.com manie bij veel commerciele bedrijvigheid online ook
te zien was/is.

> * Indien nee, wat maakt het Internet voor jullie zo geschikt dat niet
> vervangen kan worden door musea of galerie?

misschien moet je niet denken in termen van 'vervangen' of 'kiezen'. de
verandering/vooruitgang/nieuwigheid (doorhalen wat je niet bevalt)
door/van de combinatie internet-kunstpraktijk zit in een vermenging van
culturen en media.

groet

*