Francisco van Jole on 8 Dec 2000 12:39:44 -0000

Re: [Nettime-nl] PS op 'ad hominem'

At 07:55 08-12-2000 +0100, Peter Olsthoorn wrote:

>Ieder zijn eigen stijl, daarin is ie meestal het best, als er maar
>tegenwicht is. Wel gevaarlijk kan vooringenomenheid zijn, een taak zien in
>het kuisen van internet van lieden die je niet wenst. Als commercie je
>niet bevalt hoef je die mensen niet steeds te verdoemen vanuit een soort
>morele superioriteit. Een kind dat voortdurend moet horen dat het niet
>deugt, luistert ook niet meer, en gaat zeggen dat pa een zeurkous is.

Ah... dus de milieubeweging had het anders aan moeten pakken? De industrie
was natuurlijk uiteindelijk vanzelf wel op het idee gekomen dat ze hoge
kosten moeten maken om de schadelijke bijwerkingen van hun activiteiten te
beperken? Ga toch fietsen.

Als ik geen journalist was, zou ik een milieubeweging voor internet
oprichten. Als je enigszins waarde hecht aan de populaire metafoor van
internet als eco-systeem dan is de roofbouw die thans gepleegd wordt op het
netwerk door onbezonnen commercie en de door hen opgejaagde gebruikers, te
vergelijken met het gedrag van Brazilliaanse veeboeren in het Amazonewoud.

Maar goed, ik begrijp dat dergelijke waarnemingen zijn ingegeven door
'morele superioriteit'. Zelfs als dat zo zou zijn, heb je wel eens bedacht
dat er niet altijd zoveel mis is met 'morele superioriteit'? Zonder de
idee-en die daaruit voort zijn gekomen was jij ongetwijfeld nog steeds
lijfeigene.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.