Eveline Lubbers on 31 Oct 2000 13:08:00 -0000

[Nettime-nl] Levendig verslag ontruiming in Parool

http://www.parool.nl/amsterdam/355025034.html
Bouwplaatsen leveren krakers genoeg munitie
(...)
Stelletjes die zich net nog gelaten opmaakten om huiswaarts te keren,
storten zich nu vol in de werkzaamheden. Een jongen slaat vurig met zijn
houweel om zich heen. Het asfalt wordt opengehakt en trottoirs en zijstraten
leveren tegels en zand voor serieuze barricades. Drie linies eigenlijk, naar
beide kanten van de Kadijk. Eerst manshoge bergen zand, met stenen en
trottoirbanden en 'afgewerkt' met steigerpijpen, hekken en greppels van een
meter diep. Een brandende bouwkeet maakt het geheel af. De tweede linie
bestaat uit bergen stoeptegels tot borsthoogte - ook weer met greppels
ervoor. De derde linie behelst aan de kant van de Sarphatistraat een
vergelijkbare berg met wat extra rotzooi. Aan de westkant heeft een
kennelijke techneut nog verdergaande maatregelen genomen: de brug is
gesaboteerd en kan niet meer dicht.

Zelfs de bedenkers van het plan staren twee uur later verbijsterd naar het
ontstane bastion. Dit is een scene uit de krakersdocumentaire Een
Vondelbrug te ver - een paar uur eerder nog te zien in de half onttakelde
filmzaal. Ook de ME is verrast door het hevige verzet. Op advies van
surveillanten die poolshoogte namen, begint het ontruimen niet kort na
zonsopgang, zoals gebruik, maar om vijf uur 's nachts al. Met nog maar één
peloton ME.

'Moeizaam' is een milde kwalificatie van het optreden, dat soms hilarische
momenten kent die aan de Comedy Capers doen denken. Het waterkanon
rijdt al bij de eerste hindernis in een greppel, is even later leeg en heeft
vervolgens een lekke band. Een man of zestig kan het kordon ME'ers
ongehinderd met stenen en zwaar vuurwerk bekogelen. Ook zeer scheutig
gebruik van traangas - ten minste veertig patronen - helpt weinig.

De divisie Stenengooien van de krakers houdt het veertigtal ME'ers op
afstand - ook gasmaskers behoren tot de uitrusting - terwijl van achter een
muur continu brandbaar materieel aan de brandstapels wordt toegevoegd. Uit
frustratie gooien  ME'ers waar ze kunnen stenen terug.
(...)