Jo&Sanja on Tue, 28 Sep 1999 00:21:17 +0200 (CEST)

nettime-nl: lintje

Lieve koningin,

Mijn vrouw verdient een medaille voor inburgering, een lintje graag.  Ze is
legaal, spreekt Nederlands, heeft werk en ze oriënteert zich rot op de
Nederlandse samenleving. Ze geniet van de perfecte kinderopvang in dit land,
ze is dol op complimentjes ("Gôh, wat spreek jij al goed Nederlands!") en ze
smult van de post, vooral de ongevraagde. Zo kreeg ze laatst een brief van
het ziekenfonds (ZAO)  waarin stond dat ze zelf  f.649,50 premie mocht
betalen, omdat ze haar niet konden vinden in het bevolkingsregister, pardon
de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Als je daar niet gevonden wordt
als keurige buitenlander, dan kun je niet in het ziekenfonds, of naar de
kinderopvang. En dan krijg je alleen maar ongevraagde post. Dankzij de
Koppelingswet. Volgens die wet ben je er niet. En de bedoeling is dan ook
dat  je verdwijnt.

Even opbellen met ZAO . "Hoezo kunt u mijn vrouw niet vinden?"
ZAO: "Hebben we aan de Gemeentelijke Basisadministratie gevraagd"
Even GBA bellen. "Kunt u mijn vrouw daar vinden?"
GBA: "Ja hoor. Hier heb ik haar al."
Wilt u dat dan even laten weten aan het Ziekenfonds? Dank u wel.
Twee dagen later valt een nieuwe brief in de bus: ZAO heeft de moeder van
mijn zoon gevonden, en ze is nu weer gewoon verzekerd.
Toch nog maar eens bellen met  ZAO. "Hoe kan het nou dat u haar eerst niet
kon vinden?"
Want ergens moet er iets fout zitten.
Twee dagen later, weer een brief van ZAO. Met een fotokopie van een lijst
met acht namen, adressen en allerlei nummers van buitenlanders. Alles met de
hand ingevuld. Zulke lijstjes stuurt ZAO naar de vreemdelingendienst van de
GBA om na te kijken of ze het recht hebben om in Nederland te zijn. Bij drie
namen op dit lijstje zie ik de aantekening "niet gevonden". Zo simpel is
dat.
Maar nu heb ik twee problemen. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze mijn
vrouw niet konden vinden. En ik begrijp ook niet waarom ZAO zomaar de
gegevens van 7 vreemden aan ons geeft. Zouden die andere twee ook "per
ongeluk" niet gevonden zijn? Een paar namen zijn in ieder geval moeilijk
leesbaar. Is het zo makkelijk om te verdwijnen?

Gewapend met de fotokopie stap ik naar de Vreemdelingendienst in Amsterdam.
Aan de balie laat ik het zien en vraag of de meneer mijn vrouw kan vinden in
zijn computer. Ja hoor, na even zoeken lukt het. "Hoe kan het dan dat een
collega van u haar blijkbaar niet heeft gevonden?" "Ja, dat gebeurt
regelmatig", zegt de meneer, "maar dat doet een andere afdeling."  Ik vraag
hem vriendelijk of hij een collega van die andere afdeling erbij wil halen.
Geen probleem. De jongedame die naar beneden  komt kijkt op de lijst, tikt
wat  in de computer en zegt "Neen, ze staat er niet in."  Weer ben ik mijn
vrouw kwijt, verdwenen in de computer, vermist in het systeem en als je niet
oplet vermalen, failliet en uitgeprocedeerd. Ik moet me beheersen, en dat
kan ik alleen omdat ik weet dat ik dit win. Ik wel. "Kijkt u nog eens goed,
op de volgende regel staat de meisjesnaam van mijn vrouw." Nog eens
proberen, en jawel: Bingo. We zijn er weer, we bestaan, we mogen blijven.
"Mooie boel is dat hier", zeg ik nog. De meneer en de jongedame vinden dat
ze die lijsten ook niet met de hand moeten schrijven, maar netjes tikken.
"Hebben jullie dat al tegen het ziekenfonds gezegd?" Ja, hij de man aan de
balie heeft wel eens gebeld "met een Chinese meneer" die daar werkt. Maar
verder is er niks gebeurd. "Schrijft u maar een brief aan de directeur.", is
zijn advies.

Dit is een voorbeeld van de manier waarop de Koppelingswet wordt uitgevoerd.
Die wet is gemaakt om illegalen het leven zo zuur te maken dat ze
vertrekken, en op den duur helemaal niet meer komen. Die wet is ook gemaakt
om geen razzia’s te hoeven houden. Het staat zo onaardig als een legertje
politiemannen over een aspergeveld stormt, of een plein omsingelt om
iedereen te controleren.  Dat herinnert veel Nederlanders nog aan de
Duitsers die hier in de vorige oorlog ongevraagd op bezoek waren. Dus doen
we het onzichtbaar, via cijfers en codes en computers, die met
telefoonkabels aan elkaar vast zitten. Zonder dat je het merkt wordt je
paspoort gecontroleerd. Je merkt het pas als je zo’n rekening thuis krijgt,
of als je geen medicijnen  meer mee krijgt van de apotheek. Dan kun je
verrekken.
Maar het is bijna nog erger als ze fouten maken. Daar kun je  knettergek van
worden. Van ambtenaren en antwoordapparaten, van kaartenbakken en
klantenbeheerders, van afschuivers en afzeikers. ZAO is een ZORGverzekeraar,
maar zorgeloos voeren ze een wet uit die mensen het leven onmogelijk maakt.
Ze jagen je de stuipen op het lijf met onbegrijpelijke en onbetaalbare
rekeningen. En ze strooien met gegevens van hun klanten.  De
basisadministratie heeft de heilige taak om de gegevens van alle burgers
netjes bij te houden, maar ze kunnen ze zelf niet lezen. Ze nemen genoegen
met onleesbare lijstjes van lamlendige letterknechten.
Sorry, ik zou me beheersen.
Ik ben gewend dat ambtenaren en zo de schuld geven aan de computer, of aan
de reorganisatie als er iets fout is gegaan. Dat geloof ik nooit, want het
zijn altijd mensen die computers programmeren of diensten reorganiseren.
Maar nu krijg je weer te horen dat mensen fouten maken, omdat ze niet weten
dat ze de computer moeten gebruiken ("netjes tikken"). Of omdat ze net zijn
overgeplaatst. Dat geloof ik ook niet. Professor Paul Minderhoud zei tegen
me dat de oorzaak van de fout is dat ZAO geen "afnemers-autorisatie" heeft.
Als ze die wel hebben kunnen ze on-line, dus via de computer en de kabel
gegevens controleren. Dan komt er helemaal geen mens meer tussen. Maar ik
geloof niet in perfecte computers, niet in perfecte organisaties en niet in
perfecte mensen.
Ik geloof wel in mensen. In mensen die hun ogen niet sluiten. Want mensen
die hun ogen sluiten, sluiten mensen uit. En dat is precies het gevolg van
die klote Koppelingswet: niet alleen mensen uitsluiten die hier niet gewenst
zijn, maar ook mensen die hem moeten uitvoeren.

 De Koppelingswet verdient geen lintje van u. Wel graag een schaartje.

Jo van der Spek

(publicatie deze week (39) in CONTRAST (voor de trans-cult)

Jo van der Spek
journalist  and
coordinator of RIKS
Reconstructing via Internet Kosov@ Society
www.an.org/riks/

tel +31.20.6718027 mob. 06.51039318 jo@xs4all.nl
H.Seghersstraat 46 1072 LZ Amsterdam
Jo van der Spek is a free lance journalist and
programmer of public debates on matters political and cultural
both in the national and international domain

mos ban luft, ban dashuri

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder